Magnus Enckellin suurnäyttely sekä Heli Ryhäsen Kylmä maa avautuvat Tampereen taidemuseossa

Ateneumin tuottama suurnäyttely kultakauden taiteilija Magnus Enckellistä nähdään nyt Tampereella. Taidemuseon pohjakerroksessa on esillä kuvanveistäjä Heli Ryhäsen näyttely Kylmä maa.

Magnus Enckell

Taidemaalari Magnus Enckell (1870–1925) kuuluu 1800–1900-lukujen vaihteen Suomen taiteen kultakauden keskeisiin taiteilijoihin. Suurnäyttely esittelee kultakauden merkittävimpiin kuuluvan taiteilijan tuotannon varhaisista opiskeluajan teoksista aina 1920-luvun mytologisiin aiheisiin saakka.

Magnus Enckell tunnetaan erityisesti suomalaisen symbolismin edustajana. Enckellin 1890-luvun väriaskeettinen ilmaisu alkoi vuosisadan vaihteen jälkeen muuttua maalauksellisempaan suuntaan, kohti värin- ja valontäyteistä uusimpressionismia. Enckellin monipuoliseen aihevalikoimaan kuuluu muotokuvia, maisemia, fantasioita, uskonnollisia aiheita, asetelmia ja henkilötutkielmia. Hän teki myös lukuisia monumentaalimaalauksia julkisiin tiloihin.

Enckellin taidetta tarkastellaan näyttelyssä eri näkökulmista. Näyttelyn teemoja ovat muun muassa Porvoosta Pariisiin, Mielen maailmoissa, Valo, väri ja elämänvoima, Värin voitto ja Pariisi, Faunit ja bakkantit – aistillisen nautinnon kuvat, Julkiset uskonnolliset teokset, Kaaosta ja kodin rauhaa, Herkkä viiva ja ihmiskeho sekä Kirjallisuus, musiikki ja kansainväliset suhteet.

Ateneumin taidemuseossa 23.10.2020 avautunut näyttely ehti olla avoinna yleisölle vain runsaan kuukauden ennen kuin se jouduttiin pandemian vuoksi sulkemaan. Kansallisgallerian kokoelmahallintajohtaja Riitta Ojanperän, Ateneumin taidemuseon johtaja Marja Sakarin sekä intendentti Anna-Maria von Bonsdorffin kuratoima näyttely esittäytyy Tampereen taidemuseossa hieman suppeampana versiona. Museon kahdessa ylimmässä kerroksessa on esillä lähes 120 teosta.

Magnus Enckell liittyy olennaisesti Tampereen taidehistoriaan. Tuomiokirkon alttaritaulu, Ylösnousemus-fresko, sekä sen yläpuolella oleva suuri ja värikäs lasimaalaus ovat Enckellin käsialaa. Taiteilijan poika tri Jorgen Enckell lahjoitti 1983 ja 1986 isänsä teoksia Tampereen taidemuseolle. Noin 300 teoksen lahjoituskokoelma käsittää maalauksia, piirustuksia ja grafiikkaa. Osa tästä kokonaisuudesta ja taidemuseon muista kokoelmista on mukana näyttelyssä, jonka on tuottanut Ateneumin taidemuseo / Kansallisgalleria.

Ennen Ateneumin vuoden 2020 näyttelyä, Magnus Enckellin tuotantoa oli viimeksi esillä tässä laajuudessa Tampereen taidemuseon kokoamassa näyttelyssä vuonna 1988. On siis aika tutustua uudelleen Enckellin taiteen monipuoliseen maailmaan.

Kuva yllä: Magnus Enckell: Heräävä fauni, 1914, det. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, kokoelma Hoving. Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen.

Heli Ryhänen – Kylmä maa

Tamperelaisen kuvanveistäjän Heli Ryhäsen (s. 1971 Iisalmessa) yksityisnäyttelyssä nähdään taiteilijan viime vuosien tuotantoa. Ryhänen on tullut tunnetuksi etenkin tekonahasta ja erilaisista kankaista työstetyistä täytetyistä veistoksistaan, kuten 2013 hotelli Tammerin edustalle Tammerlampeen toteutetusta tilateoksesta Tuuli kääntyy itään. Siinä eri ikäiset ihmishahmot ajelehtivat veneissä vailla airoja, elämän arvaamattomuuden kuljetettavana.

Ihmishahmo ja inhimillinen kokemusmaailma on Heli Ryhäsen taiteen keskeisin aihe ja teema. Elämän eri vaiheet ja sen rajallisuus kiinnostavat häntä taiteilijana. Kuoleman kohtaamista on käsitelty näyttelyssä esimerkiksi teoksessa Jäähyväiset (2009), jossa poimuttuvan verhon raosta näkyy sairaalasänky ja kankaaseen kääriytynyt ihmishahmo. Näyttelyn tuorein teos on tekonahasta työstetty Rukous (2021), eräänlainen ihmisen ja rukoilijasirkan hybridimuoto. Vastaavanlaisia yhdistelmähahmoja Ryhänen on tehnyt aiemminkin. Hänen mukaansa ihmiset ja eläimet eivät elollisina olentoina lopulta ole kovin kaukana toisistaan.

Ryhäsen viime vuosina pellavapaperista ja metallista työstämät kasviaiheet, erilaiset pistokkaat, rönsyt, peikonlehdet, orkideat, kaktukset ja rahapuut, liittyvät samaan elämän kiertokulun tematiikkaan. Kaikki elollinen luonnossa kasvaa, kukoistaa ja kuihtuu jatkuvana syklinä saaden mitä erilaisempia olomuotoja.

Myös yhteiskunnalliset teemat, kuten pakolaisuus nousevat esiin näyttelyn teoksissa. Kylmä maa -teoksessa (2020) on kuvattu jalkoja pitkällä vaelluksellaan mustaa liukasta maata vasten. Domus Luxin (2020) eri väristen lyhtyjen valaisemat köynnökset viittaavat taakse jääneiden kotien valoihin ja muistojen ketjuun.

Magnus Enckell
Heli Ryhänen – Kylmä maa