Jarno Vesalan Pysähdys on Tammerlammen tämän kesän teos

Valokuva kaupunkitilassa olevasta lammesta, jonka keskellä on vanhempaa pariskuntaa esittävä veistos. Pari seisoo sateenvarjon alla.

Tammerlammen tämän vuotinen kesäteos on kuvataiteilija Jarno Vesalan koskettava installaatio Pysähdys, jossa realistisen kokoinen ikääntynyt pariskunta halaa toisiaan sateenvarjon alla. Kesäveistos on kaupunkilaisten ilona aina syys-lokakuuhun saakka.

Jarno Vesalan teos Pysähdys on asetelmaltaan klassisen romanttinen puistoineen: pieni kohtaus, joka on tallentunut aidatulla Tammerlammella kuin vesipintaiselle näyttämölle. Pysähdys-teoksessa kaksi ihmishahmoa halaa toisiaan sateenvarjon alla kuin suojautuneena suihkulähteen ”sateelta”. Mistä he ovat tulossa ja minne he ovat menossa? He ovat kuin vahingossa lampeen eksyneitä ja sateen yllättämiä, mutta heillä ei selvästi ole hätää. Realistisen kokoiset ihmisveistokset ovat kuin ketkä tahansa puistossa kulkijat. Hahmot ovat pysähtyneet suojaan tai turvaan, mutta pysähdys on heidän oma hetkensä.

Jarno Vesala on halunnut toteuttaa teoksen, joka pysäyttää ja rauhoittaa, mutta toisaalta sulautuu ympäristöön ja sen käyttäjäkuntaan. Kiinnostava lähtökohta oli myös Tammerlampea kiertävä aita. Kun teos sijoittuu keskelle lampea, antaa ympäröivä vesialue teokselle tilaa hengittää.

– Halusin tuoda ohikulkijoille helposti lähestyttäviä elementtejä, jotka tuovat lämpöä ja lohtua tässä ajassa Sekä korostaa myös pienten hetkien merkityksellisyyttä, Vesala kertoo.

Tampereen taidemuseo on esitellyt hotelli Tammerin edustan Tammerlammessa veistotaidetta kesästä 2010 lähtien yhteistyössä Tampereen Infran kanssa. Kesäveistos on esillä toukokuusta syys-lokakuuhun saakka, jolloin lampi tyhjennetään talven varten.

Kuvataiteilija Jarno Vesala (s. 1977) tunnetaan installaatioistaan, joissa yhdistyy ennen kaikkea kuvanveisto ja liikkuva kuva, usein myös ääni.  Vesala on valmistunut Tampereen ammattikorkeakoulusta vuonna 2004. Hänet valittiin vuonna 2013 Vuoden nuoreksi taiteilijaksi, jolloin hänellä oli laaja yksityisnäyttely Tampereen taidemuseossa. Tämän jälkeen Vesalan teoksiaan on ollut esillä useissa yksityis- ja ryhmänäyttelyissä. Hänen teoksiaan kuuluu Tampereen taidemuseon ja useiden muiden taidemuseoiden kokoelmiin. Jarno Vesala asuu ja työskentelee Nokialla.

Teksti: Johanna Kangas
Kuvat: Johanna Kangas