Tampereen taidemuseossa 2023 kuvanveiston ikoni, kansainvälistä valokuvaa sekä tamperelainen moniosaaja

Tampereen taidemuseon ensi vuoden ohjelmistossa on perinteisesti sekä vanhemman taiteen että nykytaiteen näyttelyitä. Keväällä avautuu kahden näyttelyn kokonaisuus, joka käsittelee kehollisuutta hyvin eri tavoin. Suomalaisen kuvanveiston mestarin Wäino Aaltosen retrospektiivi Luomisen riemu valottaa monumentaalihankkeiden rinnalla kuvanveistäjän julkisista odotuksista vapaiden teosten luomistyötä. Näyttelyn lähtökohtana ovat hänen Tampereelle ja Turkuun toteuttamansa monumentaalityöt. Hämeensillan Pirkkalaisveistokset, Aleksis Kiven muistomerkki Runoilija ja Muusa, Paavo Nurmen juoksijapatsas sekä Turun Lilja kuuluvat Wäinö Aaltosen merkittävimpien julkisten teosten joukkoon. Aikojen saatossa niistä on tullut tamperelaisuuden, turkulaisuuden ja yleisemmin suomalaisuuden symboleita ja tunnuskuvia. Samalla ne kertovat syntyajankohtansa ajankohtaisista ilmiöistä, kuten urheiluvoittojen ja nousevan kansallisen itsetunnon pohjustamasta suomalaisen identiteetin korostamisesta. Näyttelyssä tarkastellaan Aaltosen monumentaalitöiden luomisprosessia runsaan valokuvamateriaalin, piirustus- ja kipsiluonnosten, työkalujen sekä julkisiin teoksiin liittyvien pienempien teosten kautta. Kaikkiaan näyttelyssä on esillä yli 100 teosta: veistoksia, mitaleita, maalauksia, piirustuksia ja kirjankuvituksia. Wäinö Aaltonen – Luomisen riemu -näyttely on toteutettu yhteistyössä Wäinö Aaltosen museon kanssa. Se on laajin Wäinö Aaltosen tuotantoa nimikkomuseon ulkopuolella 1990-luvun jälkeen esittelevä näyttely.

Museon alakerrassa queer-taiteen pioneerin Del LaGrace Volcanon (s. 1957) näyttely Bodies of Resistance esittelee valokuvia henkilöistä, kehoista, sukupuolista ja seksuaalisuuksista, jotka vastustavat yhteiskunnan heteronormatiivisia luokitteluja. Näyttely koostuu Volcanon valokuvista hänen uransa eri vuosikymmeniltä. Se esittelee monipuolisesti hänen muotokuviaan, omakuviaan, dokumentaarista valokuvastausta sekä erilaisia projekteja 1970-luvun lopusta aina 2020-luvulle asti. Del LaGrace Volcano on kalifornialaissyntyinen valokuvataiteilija, esiintyjä ja aktivisti. Bodies of Resistance on Del LaGrace Volcanon ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa. Hän on järjestänyt kymmeniä näyttelyitä ympäri maailman, hänen teoksiaan on ollut esillä mm. Lontoossa Tate Modernissa ja Victoria & Albert Museumissa. Näyttely järjestetään yhteistyössä Tampereen yliopiston transtutkimuksen hankkeen kanssa, ja molemmat liittyvät Tampereella helmikuussa 2023 järjestettävään Pohjoismaiseen transtutkimuksen konferenssiin.

Kesän päänäyttely on perinteisesti Vuoden nuoren taiteilijan palkintonäyttely. Vuoden nuori taiteilija 2023 julkistetaan 16.1.2023. Museon pohjakerroksessa kansainvälinen Backlight2023-valokuvafestivaali pohtii valokuvan todistusvoimaa globaalien kriisien ja konfliktien maailmassa. Aineellinen ympäristömme on ihmisen aiheuttaman väkivallan hiljainen todistaja, mikä näkyy mitä erilaisimmin tavoin sodista ilmastonmuutokseen. Valokuvista ja mediateoksista koostuva näyttely tarkastelee kuvallista toimijuutta suhteessa siihen, miten luonto ja aineellinen ympäristö rekisteröi ihmisen aiheuttaman väkivallan ulottuvuuksia. Näyttely tuo esiin niin yksittäisten otosten kuin laajemman tematiikan kautta maapallon elinolosuhteita tuhoavia hitaita prosesseja ja äkillisten geopoliittisten kriisien aiheuttamia jälkiä. Näyttelyssä nähdään muun muassa englantilaisen Susan Schupplin ja uusseelantilaisen Fiona Amundsenin teoksia. Backlight2023: Julmaa valoa / Cruel Radiance -näyttelyn kuraattoreina toimivat valokuvataiteilija ja tutkija Harri Pälviranta sekä kuvataiteilija Marko Karo.

Syksyllä tamperelainen kuvataiteilija Tuula Lehtinen saa ansaitsemansa laajan museonäyttelyn. Lehtinen on ollut jo neljän vuosikymmenen ajan aktiivinen toimija ja kehittäjä suomalaisen kuvataiteen kentällä. Kauneuden arkeologia -näyttely esittelee Lehtisen laajaa ja monipuolista taiteellista uraa 1980-luvulta 2020-luvulle. Esillä on maalauksia, grafiikkaa, mosaiikkitöitä, keramiikkaveistoksia ja installaatioita. Vanhemman tuotannon ohella mukana on uusia teoksia sekä uustulkintoja vanhoista teoksista, teemoista ja aiheista. Näyttely avaa laajan ajallisen kaaren Tuula Lehtisen tiestä grafiikan tekijästä taidemaalariksi ja julkisten teosten toteuttajaksi. Lehtisen taide osoittaa, että kauneus puhuttelee ja koskettaa ihmistä aikakaudesta riippumatta ja ihmisellä on sen kokemiseen sisäsyntyinen tarve.