Vuoden 2023 nuoren taiteilijan Eetu Huhtalan a pillow fort & other soft things sekä Backlight’23 – Julmaa valoa avautuvat Tampereen taidemuseossa

Tampereen taidemuseon kesänäyttelyt avautuvat lauantaina 17.6.2023. Vuoden 2023 nuoreksi taiteilijaksi valitun kuvanveistäjä Eetu Huhtalan näyttely kuvaa tuttuja arkisia esineitä ja teknisiä laitteita, jotka eivät täytä tarkoitustaan tai toimi odotetulla tavalla. Backlight'23 - Julmaa valoa nostaa esiin kysymyksiä kuvien todistusvoimasta maailmassa, jossa globaalit kriisit ja konfliktit ovat jo kauan sitten ylittäneet inhimilliset mittasuhteet.

Vuoden nuori taiteilija 2023 Eetu Huhtala – a pillow fort and other soft things

Eetu Huhtalan teoksissa inhimilliset tekijät ja epätäydellisyys kohtaavat rationaalisen tieto-, kulutus- ja teknologiayhteiskunnan tehokkuusvaatimukset. Resurssit valuvat hukkaan, tavoitteet jäävät saavuttamatta ja toiminnan tuloksena on silkkaa voimattomuutta ja turhautumista. Huhtalan teosten välittämät kokemukset ja tuntemukset ovat paitsi taiteilijan omakohtaisten arkikokemusten tulkintaa, myös osa nykyihmisen kokemushorisonttia.

Huhtala kuvaa teoksiaan: ”Kaikilla esineillä ja rakenteilla on yleensä tiukasti rajattu tehtävä, ja se miten niiden pitäisi toimia, on meille kaikille tuttua. Minua kiinnostaa, mitä meissä herää, kun nämä esineet ovatkin tietyllä tavalla vajavaisia ja linkittyvät siten ihmisiin ja heidän toimintaansa. Käsittelen poikkeamista ideaalista. Asioita, jotka ovat tosi epätoivottuja, mutta samalla todella yleisiä ja normaaleja. Kaikki nämä kokemukset ja ongelmat ovat lopulta meille yhteisiä.”

Eetu Huhtala (s. 1993 Äänekoskella) on Helsingissä asuva kuvanveistäjä, joka työskentelee Helsingin lisäksi Keravalla. Valtakunnallinen Vuoden nuori taiteilija -tapahtuma syntyi vuonna 1984 Tampereen Nuorkauppakamarin aloitteesta. Palkinnolla pyritään tukemaan kansainvälisesti kiinnostavia alle 35-vuotiaita suomalaistaiteilijoita.

Backlight’23 – Julmaa valoa / Cruel Radiance

Tampereen taidemuseo toimii näyttämönä kokonaiselle joukolle kiehtovia aineellisia tutkielmia väkivallan valokuvallisuudesta. Fiona Amundsenin ja Kanariya Eishin videoteos An Ordinary Life käsittelee arkistomateriaalia ja japanilaista rakugo-teatteria yhdistäen muistin ja totaalisen väkivallan suhdetta. Solmaz Dariyan sen sijaan kohdistaa kameransa kuivuudessa hiipuvaan suolajärveen valokuvasarjassa The Eyes of Earth peilaten myös oman sukunsa historiaa. X-Ray Vision vs. Invisibility on Noelle Masonin teoskokonaisuus, joka avaa suoraviivaisen näkymän ihmissalakuljetuksen ja sen paljastamisen teknologioihin hyödyntäen rajavalvonnassa käytettäviä kuvantamisen menetelmiä.

Anastasia Mityukovan työ Project Iceworm on tilallinen katsaus sulavien jäätiköiden alta paljastuvaan atomiajan sotilastukikohtaan. Susan Schuppli puolestaan luo kirjaimellisesti hyytäviä näkymiä kylmän käyttämiseen systeemisen väkivallan menetelmänä ja välineenä kolmiosaisessa tutkimuksellisessa videoinstallaatiossaan Cold Cases. Tälle monipuoliselle kokonaisuudelle tuovat aineellista ja ajallista kaikupohjaa Toshio Fukadan ja Matsumoto Eiichin valokuvat sekä muut arkistoista esiin nostetut kuva-aineistot.

Backlight on Valokuvakeskus Nykyajan tuottama kansainvälinen valokuvafestivaali. Pohjois-Euroopan suurimpiin ja vanhimpiin lukeutuva triennaali pidetään 2023 kesällä jo 13. kerran. Tampereen taidemuseo on yksi festivaalin näyttelypaikoista.

Vuoden nuori taiteilija 2023 Eetu Huhtala – a pillow fort &  other soft things Backlight’23: Julmaa valoa – Cruel Radiance 17.6.–15.10.2023 Tampereen taidemuseo

Röntgenkuva kuorma-autosta, jonka lastina on ihmisiä.

Noelle Mason: Backscatter Blueprint (Bananos), 2020, MFAH (The Museum of Fine Arts Houston)