Tampereen taidemuseo sulkeutuu kesänäyttelyiden jälkeen remontin vuoksi

Taidemuseorakennuksessa tullaan ensi talvena tekemään korjauksia, joiden vuoksi museo on suljettu 16.10.2023–26.1.2024. Kesällä avautuvat Vuoden nuori taiteilija 2023 Eetu Huhtala ja Backlight2023 -näyttelyt ovat avoinna aiemmin ilmoitetun mukaisesti 15.10.2023 asti. Kuvataiteilija Tuula Lehtisen näyttely Kauneuden arkeologia avautuu vasta helmikuun lopussa 2024.
Museorakennuksessa on tutkittu sisäilmaa ja siihen vaikuttavia asioita henkilökunnan ja asiakkaiden havaintojen vuoksi. Tutkimuksia tehtiin alun perin perusparannuksen lähtötiedoksi.

Tampereen kaupungin toimintamallin mukainen moniammatillinen sisäilmastotyöryhmä koostuu mm. kaupungin terveydensuojelun edustajista, Tilapalveluiden asiantuntijoista, työterveyden edustajista, Afry Oy:n sisäilmatutkijasta sekä taidemuseon edustajista. Työryhmä on suositellut käyttöä turvaavia korjauksia museorakennukseen ja museon viereiseen ”Pikkutaloon”. Korjausten tarkempi suunnittelu on vielä käynnissä. Toimintaa voidaan tämänhetkisen tiedon perusteella jatkaa molemmissa tiloissa normaalisti remontteihin asti.

Tampereen taidemuseo avattiin Tampereen taideyhdistyksen aloitteesta 1931 C. L. Engelin suunnittelemassa vanhassa viljamakasiinissa Pyynikintorin reunalla. Vuonna 1838 valmistunut Tampereen taidemuseon rakennus on tiettävästi kaupungin kolmanneksi vanhin rakennus. Taidemuseo peruskorjattiin 1980-luvulla, jolloin rakennettiin myös museon maanalaiset tilat. Taidemuseon varsinainen peruskorjaus viivästyy uudisrakennushankkeen siirtymisen myötä.