Vuoden nuoren taiteilijan Joel Slotten ja Matti Kalkamon näyttelyt avautuvat Tampereen taidemuseossa

Tampereen taidemuseossa avautuu lauantaina 12.6. kaksi kesänäyttelyä. Vuoden 2021 nuoren taiteilijan Joel Slotten näyttely on ylemmissä kerroksissa ja museon pohjakerroksessa tamperelaisen kuvataiteilija Matti Kalkamon näyttely. Slotten goottivaikutteiset teokset ja Kalkamon taide muodostavat mielenkiintoisen kokonaisuuden.

Joel Slotten taiteessa keskeistä on tarinallisuus. Hänen öljyvärimaalaustensa lähtökohtana ovat todelliset ja kuvitteelliset tilanteet, jotka toisinaan saavat surrealistisia tai absurdeja piirteitä. Slotte kuvaa y-sukupolven nuorten elämää, näennäisen rauhalliseen arkeen sekoittuvaa yhtäkkistä kauhua, tunteiden välitiloja, rakkautta ja raakaa riemua. Hän käyttää useimmiten teostensa mallina itseään ja ystäviään. Slotte liittää kuvitteellisia piirteitä todellisiin ihmisiin ja kuvaa heidät vaihtoehtoisina versioina itsestään. Olennaista hänen ihmiskuvassaan on keskeneräisyyden, vaillinaisuuden ja virheellisyyden salliminen. Suuri yleisö tuntee Joel Slotten parhaiten Maustetytöt-yhtyeen levyjen kansitaiteen tekijänä.

Joel Slotten teokset ovat teknisesti taiturimaisia ja yhden maalauksen työstämiseen kuluu kuukausia. Hänen maalaustapansa on yksityiskohtainen ja aikaa vievä. Maalausjälki on tiheää ja piirustuksenomaista, ja hän maalaa jokaisen kohdan kankaalla yhtä huolellisesti. Niin käsivarren tatuoinnit, parransänki, kasvojen finnit, ruohonkorret, puun kaarna kuin lattian oksanjäljetkin on kuvattu tarkan luonnonmukaisesti. Maalaukset välittävät näköhavaintojen lisäksi tuntemuksia kosketuksesta, hajuista ja mauista.

Tamperelaisen kuvataiteilijan Matti Kalkamon (s. 1968) RAW-näyttely esittelee hänen uusinta tuotantoaan vuosilta 2018–21. Kokonaisuus koostuu pronssi- ja alumiiniveistoksista, valomainostekniikalla toteutetuista teoksista ja digitaalitulosteista.

Kalkamo yhdistää teoksissaan ennakkoluulottomasti erilaisia materiaaleja ja tekotapoja. Hän on teknisesti hyvin taitava, minkä vuoksi hän voi vapaasti valita tarkoituksiinsa sopivan lähestymistavan teoksissaan. Toisaalta materiaalit ovat myös määrittäneet hänen teostensa sisältöä. Kalkamon taiteen suuret teemat liittyvät ihmisen osaan maailmassa. Aiheensa hän poimii ympäröivästä todellisuudesta, tarkkaillen ihmisen arvoja ja tekoja joskus vakavahenkisen kriittisesti, joskus syvän humoristisesti.

Matti Kalkamo aloitti taiteilijauransa 1980-luvulla. Hän tuli tunnetuksi vaihtoehtokulttuurin ja punkaatteen piirissä 1985 perustetun The Garbagemen -yhtyeen rumpalina. Kiinnostus kuvataiteisiin vei Kalkamon ensin Limingan (1989–91) ja sitten Kankaanpään (1991–94) taidekouluihin, ja rummut saivat jäädä. Kuvanveistäjänä Kalkamo on saanut runsaasti myös valtakunnallista huomiota ja hän on tehnyt lukuisia julkisia veistoksia.

12.6.–5.9.2021
Vuoden nuori taiteilija 2021 – Joel Slotte