Tampereen taidemuseon näyttelypäälliköksi on valittu Maaria Salo

Tampereen taidemuseossa avoinna ollutta näyttelypäällikön vakanssia haki määräaikaan mennessä yhteensä 9 henkilöä. Tehtävään valittiin FM Maaria Salo, joka työskentelee parhaillaan Vaasan kaupungin museoiden näyttelypäällikkönä. Maaria Salo aloittaa uudessa tehtävässään Tampereella maaliskuussa 2022.

Maaria Salon valintaan vaikutti hänen laaja taiteen tuntemuksensa sekä pitkä ja aktiivinen uransa erilaisissa kuvataiteen alan tehtävissä eri puolilla Suomea. Ennen Vaasan kaupungin museoita Salo on työskennellyt mm. Pro Artibus -säätiön projektinjohtajana, kuraattorina sekä kuvataidekriitikkona. Salo on edustanut kuvataidetta Suomen Arvostelijain liiton hallituksessa ja toiminut myös sen varapuheenjohtajana. Lisäksi Salo on luennoinut nykytaiteesta mm. kuvataidekouluissa sekä taidemuseoissa.

”Olen jo aiemmin saanut tehdä yhteistyötä ja projekteja Taina Myllyharjun ja tamperelaisten kanssa ja arvostan heidän vankkaa ammattitaitoaan ja dynaamista asennettaan – työtä tehdään hyvässä ja kannustavassa ilmapiirissä. Tuon puolestani oman pitkän kokemukseni, kaiken ammattitaitoni ja energisen persoonallisuuteni uuteen työporukkaan. Koen yhteisen tekemisen tärkeänä. Tuotamme visuaalisia kokemuksia ja elämyksiä tamperelaisille ja kaikille kaupungissa vieraileville, mutta suuntaamme katseemme myös uudisrakennus Siiloon”, iloitsee Maaria Salo.

Tampereen taidemuseo järjestää vaihtuvia näyttelyitä taiteen historian teemoista ja esittelee vanhoja mestareita sekä nykytaiteen tuoreimpia tekijöitä. Esille nostetaan niin paikallisia taiteilijoita kuin kansainvälisiäkin tekijöitä. Vuoden kohokohta on Vuoden nuoren taiteilijan julkistus. Pirkanmaan vastuumuseona taidemuseo tutkii paikallista taidehistoriaa ja tukee alueen toimijoita. Tampereen taidemuseo hallinnoi ja hoitaa Suomen toiseksi suurinta taidekokoelmaa, joka käsittää yli 15 000 teosta. Monet teoksista ovat nähtävissä kaupungin julkisissa ulko- ja sisätiloissa. Maailman ainoa Muumimuseo on osa taidemuseon organisaatiota ja perustuu Tove Janssonin lahjoittamaan muumikuvitusten kokoelmaan. Tampereen taidemuseo on vetreä 90-vuotias, joka odottaa tulevaisuutta ja nauttii nykyhetkessä yhdessä asiakkaidensa kanssa.