Tampereen taidemuseon kokoelmille oma Finna-näkymä

Tampereen taidemuseo on avannut taidekokoelmilleen oman Finna-näkymän osoitteessa tampereentaidemuseo.finna.fi. Käyttäjät voivat hakea ja selailla kokoelmateoksia kätevästi esimerkiksi tekniikan, valmistumisajan tai aiheen mukaan. Museon oma Finna-näkymä mahdollistaa myös erilaisten teoskokonaisuuksien esittelyn, mikä tekee tiedon löytämisestä entistäkin helpompaa.

Näkymän etusivulla on tällä hetkellä kolme erilaista teemanostoa. Ensimmäinen kokonaisuus muodostuu Vuoden nuoriksi taiteilijoiksi valittujen taiteilijoiden teoksista, joita on kokoelmissa lähes 250 kappaletta. Teokset tarjoavat kiinnostavan katsauksen suomalaiseen nykytaiteeseen 1980-luvulta 2020-luvulle. Vuoden nuori taiteilija -tapahtuma sai alkunsa Tampereella vuonna 1984.

Toisena teoskokonaisuutena on Tampereen taidemuseon hallinnoimat ulkoveistokset. Julkaisua varten suuri osa ulkoteoksista valokuvattiin uudelleen. Finna-näkymällä korvattiin vanha Tampereen patsaat -sivusto, joten kokoelmateoksia koskeva tieto löytyy kätevästi yhdestä osoitteesta.

Kolmas teemakokonaisuus koostuu taidemitaleista. Suomen Mitalitaiteen Killan kokoelma on ainaistalletettu Tampereen taidemuseoon, joten mitalitaide on yksi museon kuvanveistokokoelmien painopisteistä. Suomen Mitalitaiteen Kilta on järjestänyt perustamisestaan (1965) lähtien joka vuosi avoimen taidemitalikilpailun, jonka voittajaehdotus toteutetaan Killan vuosimitalina. Finnassa käyttäjät voivat tutustua ns. vuosimitaligalleriaan.

Tampereen taidemuseo on julkaissut Finnassa lähes viidensadan taideteoksen kuvat ja tiedot. Teoskuvien jatkokäytöstä on sovittava erikseen taiteilijoiden/oikeudenhaltijoiden ja taidemuseon kanssa.

Finna on koti Suomen kulttuuri- ja tiedeaineistoille. Finna.fi kokoaa satojen museoiden, kirjastojen ja arkistojen aarteet yhteen osoitteeseen, jossa niiden äärelle pääsee helposti ja nopeasti. Lisäksi Finna kehittää yhdessä asiakasorganisaatioidensa kanssa ilmaista alustaa, jolla eri toimijat voivat luoda oman sähköisen hakupalvelun tai esimerkiksi verkkokirjaston.

Mirja Alahuhtala