Tampereen taidemuseon julkaisema Joel Slotten kirja sai kunniamaininnan kirjataiteen kilpailussa

Suomen kirjataiteen komitea valitsee vuosittain vuoden kauneimpien kirjojen kokoelman. Tampereen taidemuseon kustantama Joel Slotte – Vuoden nuori taiteilija 2021 sai Kirjataiteen kaunis kirja -kunniakirjan taide- ja valokuvakirjasarjassa. Teoksen graafinen suunnittelija on taidemuseon graafikko Mako Niemelä ja sen ovat toimittaneet Virpi Nikkari, Marjut Villanueva ja Joel Slotte.

Suomen kirjataiteen komitea kiinnittää huomiota kirjoihin kirjataiteellisina kokonaisuuksina, joissa muoto ja sisältö tukevat toisiaan mahdollisimman hyvin. Arvioinnin lähtökohtana on graafinen kokonaissuunnittelu typografiasta ja valmiiseen painotuotteeseen. Raati kirjoitti perusteluissaan muun muassa: ”Rohkeasti tekstitön kansi kutsuu luokseen, ja sen vaaleanpunainen viivapiirros herättää uteliaisuuden”.

Raati valitsi Kauneimmat kirjat 2021 -kokoelmaan 27 kirjaa kuudesta eri kategoriasta: kaunokirjat, tieto- ja oppikirjat, taide- ja valokuvakirjat, lasten- ja nuortenkirjat, sarjakuvakirjat sekä erikoiskirjat. Kokoelmaan valittujen kirjojen tekijät saavat kunniakirjan. Kirjataiteen vuoden kaunein kirja -arvonimen sai Matti Hagelbergin kolmiosainen sarjakuvateos Läskimooses (Asema Kustannus). Vuoden 2021 kilpailuun osallistui ennätykselliset 219 teosta. Se kertoo sekä painetun kirjan että kilpailun arvostuksesta

Kauneimmat kirjat valitaan vuosittain yli 30 maassa. Suomessa vuoden kauneimmat kirjat on valittu yhtäjaksoisesti vuodesta 1947 lähtien. Taidemuseo on aiemminkin menestynyt kilpailussa erityisesti Vuoden nuori taiteilija -kirjoillaan. Kauneimmat kirjat 2021 -kokoelma kiertää näyttelyissä Suomessa ja Euroopassa. Kansalliskirjaston kahvilagalleriassa kirjat ovat esillä 31.5.2022 saakka. Lisäksi kirjat osallistuvat Best Book Design from all over the World -kilpailuun tammikuussa 2023.

Lisätietoja: www.kauneimmatkirjat.fi