Tampereen Satakunnankadun kiertoliittymän luonnosvaiheen taiteilijat on valittu

Satakunnankadun uuteen kiertoliittymään tai sen läheisyyteen toteutetaan taideteos teemalla ”Tekniikan ja teollisuuden Tampere”. Luonnoksia kohteeseen pääsevät laatimaan taiteilijat Johanna Häiväoja, Akseli Leinonen ja työpari NEON.

Tampereen taidemuseo järjesti syyskuussa avoimen portfoliohaun, johon jätettiin 46 erittäin kovatasoista portfoliota. Hankkeeseen nimetty valintatyöryhmä on tutustunut portfolioihin ja valinnut rinnakkaiseen luonnostilaukseen kolme taiteilijaa: Johanna Häiväojan, Akseli Leinosen ja työpari NEONin eli Viliina Koiviston ja Mark Nixonin. Rinnakkainen luonnostilaus on malli, jossa useampi taiteilija työstää luonnosta samaan kohteeseen käyden luonnostyön aikana vuoropuhelua valintatyöryhmän kanssa. Valmistuneiden luonnosten joukosta valitaan yksi, jonka pohjalta toteutetaan teos kiertoliittymään tai sen läheisyyteen. Luonnokset valmistuvat tammikuun lopussa ja itse teoksen toivotaan valmistuvan vuoden 2024 loppuun mennessä.

Valintatyöryhmän puheenjohtajana toimiva Tampereen taidemuseon johtaja Selma Green perustelee taiteilijavalintoja seuraavasti: ”Valintatyöryhmä on työskennellyt löytääkseen erilaisia taiteellisia lähestymistapoja edustavia taiteilijoita laatimaan vaihtoehtoiset luonnokset teosvalintaa varten. Sijaintipaikka on keskeinen arvokkaassa kulttuuriympäristössä, ja tavoittelemme näkyvää teosta kunnioittamaan teollisuuskaupunki Tampereen henkeä ja historiaa”.

Teos juhlistaa tänä vuonna 130 vuotta täyttävää Tampereen Teknillistä Seuraa, joka osallistuu teoksen rahoitukseen. Taidekoordinaattorina hankkeessa toimii Frei Zimmer Oy.

Lisätietoja:

Taidekoordinaattori Heini Orell heini.orell@freizimmer.fi 044 971 5158 Frei Zimmer oy

Teksti: Heini Orell
Kuvat: Heini Orell