Taidenäyttelyitä ja konsertteja sote-yksiköissä osana Taidetta lähelle -hanketta

Tänä syksynä Tampereen taidemuseon ja Muumimuseon kiertonäyttelyihin, opastuksille ja taidetapahtumiin voi osallistua myös palveluasumisen yksiköistä Pirkanmaalla. Taidetapahtumat liittyvät Taidetta lähelle -hankkeeseen, jossa Tampereen taidemuseo ja Muumimuseo ovat mukana usean muun pirkanmaalaisen taidelaitoksen kanssa.

Rikun ryhmäkotien tiloihin tehostetun palveluasumisen yksikköön Kangasalle ripustettiin viime viikolla muusikko–kuvataiteilija Kusti Vuorisen sekä valokuvataiteilija Terhi Asumaniemen näyttelyt. Eilen itsenäisyyspäivänä 6.12. järjestettiin samassa yksikössä Kusti Vuorisen konsertti, jossa kuultiin monta hienoa foxia, tangoa, valssia, muusikon omia sävellyksiä omia sekä myös asukkaiden toiveita. Ensi torstaina 9.12. kontrabasisti Ahti Lassila vierailee Rikun ryhmäkodeissa.

Ensi viikolla toteutetaan Muumimuseon liveopastukset ikäihmisten palveluyksiköiden kanssa. Taiteilija Tove Janssonin (1914–2001) monivaiheiseen elämään tutustutaan muumiteosten kautta opastuksella, joka toteutetaan suoratoistona. Opastusta seurataan tamperelaisissa ikäihmisten palvelukodeissa Koukkuniemessä, Pohjolan päiväkeskuksessa, Sointu senioripalveluiden eri yksiköissä, Tuomikalliossa sekä Kotokampuksella Lempäälässä.

Taidetta lähelle -hankkeessa on kehitetty uusi kulttuuritarjotin, joka kokoaa yhteen taidelaitosten ja kulttuuritoimijoiden savutettavia ja eri-ikäisten yleisöjen tarpeet huomioivia kulttuuripalveluita ja taide-elämyksiä. Hankkeessa on mukana 13 kulttuuri- ja viisi sotetoimijaa Pirkanmaalla. Hanketta koordinoi Kulttuurikeskus PiiPoo.

Lisätietoa:

Johanna Kangas, museoamanuenssi, Tampereen taidemuseo, p. 040 8016873, johanna.t.kangas@tampere.fi

Pilvi Kuitu, toiminnanjohtaja, Kulttuurikeskus PiiPoo, 0400 433 722, pilvi.kuitu@piipoo.fi