Rohkeasti reissuun – Hiekan taidemuseo 90 vuotta

Rohkeasti reissuun -näyttely juhlistaa kahta Tampereen 90-vuotiasta museota, Hiekan taidemuseota ja Tampereen taidemuseota, jotka molemmat avattiin marraskuussa 1931. Kustaa Hiekka lahjoitti nimeään kantavalle museolle sen kokoelmat ja arkkitehti Oiva Viljasen suunnitteleman rakennuksen, joka valmistui 1928, Tampereen ensimmäisenä museokäyttöön suunniteltuna rakennuksena.

Hiekan taidemuseo on nykyään Suomen vanhin yhä toiminnassa oleva yksityinen taidemuseo. Tampereen Taideyhdistys ry perusti 1931 Tampereen taidemuseon, joka siirtyi Taideyhdistykseltä Tampereen kaupungin omistukseen 1985. Kaupungin taidemuseo on toiminut koko olemassaolonsa ajan C. L. Engelin suunnittelemassa, 1838 valmistuneessa viljamakasiinirakennuksessa Amurin kaupunginosassa, muutaman sadan metrin päässä Hiekan taidemuseosta.

90-vuotisjuhlanäyttely Rohkeasti reissuun on järjestetty yhdessä Tampereen taidemuseon ja Tampereen Taiteilijaseuran kanssa, ja se on esillä Hiekan taidemuseossa 4.11.2021–28.4.2022. Näyttely valottaa Tampereen Taiteilijaseuran taiteilijoiden matkoja ulkomaille 1900-luvun ensimmäisellä puoliskolla. Kautta aikojen kuvataiteilijat ovat hakeneet oppia ja inspiraatiota ulkomailta ja rikastuttaneet siten oman maansa taide-elämää. Suomalaisille taiteilijoille ulkomaille suuntautuneet matkat merkitsivät vapautumista Suomen pienistä taidepiireistä, jolloin heidän elämänkäsityksensä ja taidenäkemyksensä avartuivat.

Rohkeasti reisssuun
4.11.2021–28.4.2022

Lisätietoja:

museonjohtaja Liisa Rintala
kustaa@hiekantaidemuseo.fi

museoamanuenssi Johanna Kangas (alueellinen taidemuseotyö)
Tampereen taidemuseo
johanna.t.kangas@tampere.fi

Pirkankatu 6
33210 Tampere
Avoinna ti–to 15–18, su 12–15
hiekantaidemuseo.fi