Kuvanveistäjä Wäinö Aaltosen ja queer-taiteen pioneerin Del LaGrace Volcanon näyttelyt avautuvat Tampereen taidemuseossa

Tampereen taidemuseossa avautuu lauantaina 4.2.2023 kaksi näyttelyä. Wäinö Aaltonen – Luomisen riemu esittelee kansalliskuvanveistäjämme taidetta 1910-luvulta 1960-luvulle. Queer-taiteen pioneerin ja intersukupuolisen aktivistin Del LaGrace Volcanon (s. 1957 Kalifornia) valokuvanäyttely esittelee sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuden kirjoa ja kokemuksia lukuisissa omakuvissa ja muotokuvissa.

Wäinö Aaltonen – Luomisen riemu

Hämeensillan Pirkkalaisveistokset ja Paavo Nurmen juoksijapatsas kuuluvat Wäinö Aaltosen (1894–1966) merkittävimpien julkisten teosten joukkoon. Aikojen saatossa niistä on tullut tamperelaisuuden, turkulaisuuden ja yleisemmin suomalaisuuden symboleita ja tunnuskuvia. Samalla ne kertovat syntyajankohtansa ajankohtaisista ilmiöistä, kuten urheiluvoittojen ja nousevan kansallisen itsetunnon pohjustamasta suomalaisen identiteetin korostamisesta.

Näyttelyssä tarkastellaan Aaltosen monumentaalitöiden luomisprosessia runsaan valokuvamateriaalin, piirustus- ja kipsiluonnosten, työkalujen sekä julkisiin teoksiin liittyvien pienempien teosten kautta. Mukana on myös aiemmin yleisölle esittelemättömiä luonnoksia. Esillä on muun muassa niin WAM – Turun kaupungin taidemuseosta kuin Eduskuntatalon istuntosalista tutut Työ ja tulevaisuus -sarjan veistoshahmot sekä niiden muunnelmia. Pirkkalaisveistosten syntyprosessia valotetaan näyttelyssä arkistokuvien kautta. Veistokset ovat olleet läsnä tamperelaisten arkisessa elämässä ja historian eri käänteissä jo yhdeksän vuosikymmenen ajan. Näitä vaiheita heijastelee näyttelyyn valmistunut Nuutti Koskisen mediateos Ylpeydellä kauneudella vääryydellä viekkaudella (2023).

Näyttely valottaa monumentaalihankkeiden rinnalla kuvanveistäjän julkisista odotuksista vapaiden pienempien teosten luomistyötä ja näkemyksiä taiteen tehtävästä. Aaltonen oli ennen kaikkea kauneuden palvoja ja romantikko.

Wäinö Aaltonen – Luomisen riemu -näyttely on toteutettu yhteistyössä Turun museokeskuksen kanssa. Se on laajin Wäinö Aaltosen tuotantoa nimikkomuseon ulkopuolella 1990-luvun jälkeen esittelevä näyttely. Näyttely on koostettu valtaosin Turun kaupungin ja Tampereen taidemuseon kokoelmista.

Useita värikkäitä henkilövalokuvia seinällä.

Del LaGrace Volcanon teoksia näyttelystä Bodies of Resistance.

Del LaGrace Volcano – Bodies of Resistance

Kansainvälisesti tunnetun Del LaGrace Volcanon ajankohtainen näyttely Bodies of Resistance käsittää valokuvia henkilöistä, kehoista, sukupuolista ja seksuaalisuuksista, jotka vastustavat yhteiskunnan hetero- ja cis-normatiivisia luokitteluja.

Del LaGrace Volcano on tehnyt tuotteliaan uran valokuvataiteilijana. Jo yli neljän vuosikymmenen ajan hän on työskennellyt niiden yhteisöjen parissa, joihin on itsekin kuulunut. Volcanon ura alkoi 1980 San Franciscossa lesbojen alakulttuurien parissa. Häntä kiinnosti naisten välinen halu sekä seksuaalinen itsemääräämisoikeus ja vapaus. 1990-luvulla hän siirtyi tutkimaan kehollisuutta ja kyseenalaistamaan valokuvissaan sukupuolitettuja kehonormeja sekä halun mekanismeja. Volcanon tuotanto laajeni käsittämään queer-, trans- ja intersukupuolisia sekä ihmisiä, jotka tunnistavat itsensä, kuten Volcano itsekin, muunsukupuolisiksi. Volcanon valokuvilla on ollut suuri sekä poliittinen että monille henkilökohtainen merkitys normien haastajana ja seksuaalisuuden, sukupuolen ja ruumiillisuuden kuvaston rikastuttajana. Näyttelyssä on esillä Volcanon teoksia aina 1970-luvulta nykypäivään.

Volcano on käyttänyt omaa elämäänsä taiteellisen työskentelynsä ensisijaisena materiaalina. Hän on valokuvannut ystäviään, perhettään, rakastettujaan, omaa kehoaan sekä elämäänsä ja luonut siten ainutlaatuisen kuvaston, jossa moninaisten queer-kehojen kauneus, halu, kaipaus ja muutos saavat tilaa tulla näkyväksi, arvostetuksi ja rakastetuksi.

Kalifornialaissyntyinen Del LaGrace Volcano opiskeli valokuvausta Yhdysvalloissa San Franciscon taideinstituutissa 1979–81. Myöhemmin asuessaan Lontoossa hän täydensi valokuvataiteen opintojaan Derbyn yliopistossa suorittaen valokuvataiteen maisterin tutkinnon 1992. Vuodesta 2006 Volcano on asunut Örebrossa, Ruotsissa. Hänen perheeseensä kuuluu kaksi kouluikäistä lasta, joiden vanhemmuuden hän jakaa Matt Wurmin kanssa.

Bodies of Resistance -näyttely on Del LaGrace Volcanon ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa. Hän on pitänyt lukuisia yksityisnäyttelyitä ja osallistunut moniin ryhmänäyttelyihin ympäri maailman. Hänen teoksiaan on ollut esillä mm. The Hayward Galleryssa, Tate Britainissa ja Victoria & Albert Museumissa Lontoossa.

Ajankohtainen näyttely on suunnattu kaikille queer-taiteesta ja -kulttuurista kiinnostuneille. Näyttely sisältää seksuaalista kuvastoa ja kuvia genitaalialueista, jonka vuoksi näyttely ei mahdollisesti sovellu kaikille. Lapset ovat tervetulleita näyttelyyn vanhempiensa seurassa ja luvalla.

Näyttely järjestetään yhteistyössä Trans*Creative: Health, Violence and Environment in Transgender Cultural Production -tutkimushankkeen kanssa, jota rahoittaa Koneen Säätiö.

Wäinö Aaltonen – Luomisen riemu Del LaGrace Volcano – Bodies of Resistance 4.2.–21.5.2023 Tampereen taidemuseo

Näyttelypäällikkö Virpi Nikkari

Museoamanuenssi Johanna Kangas