Kultakausi Tampereella

Tampereella on tänä syksynä vahvasti esillä 1900-luvun alun eli kultakauden taide. Tampereen Työväen Teatterissa esitetään Momentum 1900 -musikaalia, kultakauden upeaa maalaustaidetta näet Tampereen taidemuseossa Siveltimen voima -näyttelyssä ja museon naapurissa ravintola Heinätorissa voit nauttia taidemenun ajan tyyliin.

Tampereen Työväen Teatterin suurtuotanto Momentum 1900 -musikaali herättää henkiin tunnetut kultakauden taiteilijat. Sirkku Peltolan ohjaama Momentum 1900 kertoo rakkaudesta, itsenäisyydestä ja itsepäisyydestä. Näyttämölle rakentuu Pariisin maailmannäyttely vuonna 1900.

”Venäjän vallan alla kärvistelevä pieni autonominen Suomi saa tilaisuuden rakentaa Pariisin maailmannäyttelyyn oman paviljongin. Suomalaiset taiteilijat näkevät tässä ainutkertaisen mahdollisuuden esitellä koko maailmalle omaa taidettaan ja kulttuuriaan ja näyttää, että Suomi on muutakin kuin Venäjän raja-alue. Hanke näyttää mahdottomalta, mutta kun tilaisuus tulee, on pakko toimia. Koko maailma on saapumassa Pariisiin. Musikaalin tarinassa rakennusporukka tulee Helsingistä ja Pohjanmaalta, Pariisiin päätyvät myös nuoret päähenkilöt Verna ja Elias, joiden sydämiin syttyy luokkarajoja uhmaava rakkaus. Momentum 1900 on dramaattisesta taustastaan huolimatta myös aito veijaritarina.”

Tampereen taidemuseon syksyn näyttely Siveltimen voima – kultakaudelta nykytaiteeseen on katsaus suomalaiseen ekspressionismiin ja vapaan maalaukselliseen taiteeseen. 1900-luvun alusta lähtien Euroopassa vaikuttaneet ekspressionistit ilmaisivat taiteessaan tunteitaan ja sisäisiä kokemuksia. Maalauksissa rajut muodot ja vahvat värit yhdistyivät voimakkaisiin siveltimenvetoihin.

Näyttelyssä edetään kultakauden maisemista ja Akseli Gallen-Kallelan Afrikan-kaudesta 1910–1920-lukujen marraskuulaisten taiteeseen, Helene Schjerfbeckin sisäisiä maailmoja luotaavaan modernismiin, Ellen Thesleffin uraauurtavaan ekspressionismiin, 1960-luvun informalismiin sekä 1980-luvun uusekspressionismiin. Näyttelyn päättää katsaus nykymaalareihin, joiden tuotannossa vapaa maalauksellisuus elää eri muodoissaan.

Harvoin yleisön nähtävillä olleet teokset on lainattu Suomalaiset taidesäätiöt ry:n kokoelmista. Näyttelyn taiteilijat ovat uudistaneet suomalaisen taiteen ilmaisua ja tuoneet siihen uusia sisältöjä ja lähestymistapoja. Kaikkiaan näyttely käsittää 150 vuotta Suomen taiteen historiaa.

Ravintola Heinätori Pyynikintorin reunalla osallistuu Suomen taiteen kultakauden tunnelmiin tarjoamalla henkeen sopivan menun, joka ammentaa inspiraationsa suoraan Ville Vallgrenin, tunnetun kultakauden kuvanveistäjän, kulinaristisesta elämästä. Musikaalissa ”Pariisin Villeä” esittää Martti Suosalo. Havis Amandan tekijänäkin tunnettu Vallgren oli herkkusuu, joka viihtyi Pariisissa varsin hyvin. Menu on rakennettu ruuista, joita Vallgren on itse syönyt ja tarjonnut vierailleen, muokattuna Heinätorille ominaiseen muotoon. Perin ranskalaisten ruokalajien yhteydessä kaikuu se, että hyvän ruoan puolesta puhumisen lisäksi Vallgren vastusti tiukasti kieltolakia. Crème Ninon ryyditetään kuohuvalla, ja jälkiruuaksi on valioitunut kuohkea rommibaba. Menu on saatavilla ainoastaan  26.–28.10.2022 ja 2.–4.11.2022.