Kauneus joka kätkee jännitteen – Vuoden nuori taiteilija Man Yau

Nainen pitää sylissään delfiiniä esittävää veistosta.

Vuoden nuori taiteilija 2025 Man Yau rakentaa Tampereelle näyttelyn, jossa kiiltävä pinta kantaa hiljaista väkivaltaa – ja vihjaa katsomaan kauneutta toisin. Hänen veistoksensa ovat yhtä aikaa hätkähdyttävän kauniita ja syvällisesti kantaaottavia.

Helsingissä työskentelevä Man Yau on yksi Suomen tämän hetken kiinnostavimmista nykytaiteilijoista. Taiteellaan Yau tutkii esillä ja paineen alla olemisen tunnetta, jota hän lähestyy naisen ja BIPOC-taiteilijan näkökulmasta (black, indigenous, and people of color: mustat, alkuperäiskansaan kuuluvat ja ei-valkoihoiset). Arvostetun Vuoden nuori taiteilija -palkinnon saaminen oli hänelle itselleenkin yllätys, joka toi mukanaan sekä ihastusta että kauhua. ”Varmaan jokainen Suomessa toimiva alle kolkytviisvuotias taiteilija haluaisi tämän, koska eihän mistään saa tämmöistä näkyvyyttä”, Yau pohtii.

Tuplamaisteri ja bongi taidehuutokaupassa

Man Yaun taiteellinen polku on kulkenut muotoilun ja taiteen risteyskohdista. Vaikka hänellä on maisterin tutkinnot molemmilta aloilta, ajatus siirtymisestä kohti kuvanveistoa heräsi jo varhain hänen ensimmäisten opintojensa aikana Aalto-yliopistossa, silloisessa Taideteollisessa korkeakoulussa.

Hän huomasi jo tuolloin, ettei perinteinen, massatuotantoon tähtäävä suunnittelu ollut hänen kutsumuksensa, vaan hänen työnsä oli lähempänä uniikkia taide-esinettä. ”Saatoin tehdä vaikka vähän kreisin näköisiä samppanjalaseja tai pöytiä”, Yau kertoo. Tämä kiinnostus uniikkiin ilmaisuun ja materiaalien merkitysten tutkimiseen johdatti hänet syventämään osaamistaan Taideyliopiston Kuvataideakatemiassa, mikä vakiinnutti hänen tiensä kuvanveistäjänä

Yau yhdistelee veistoksissaan mestarillisesti perinteisiä ja arvokkaita materiaaleja, kuten pronssia, posliinia, lasia ja marmoria, mutta usein yllättävissä yhteyksissä. Jo kandityössään hän tutki tätä teemaa pohtimalla, voisiko alakulttuurisen ja arkisen bongin eli vesipiipun tuoda taidehuutokauppaan, jos sen valmistaa kullasta ja marmorista.

Tarinoita kauniin pinnan alla

Man Yaun teokset ovat visuaalisesti vangitsevia. Hän kertookin käyttävänsä kauneutta tietoisesti tehokeinona. Tämä kauneus on kuitenkin usein vain pinta, jonka alla piilee syvempi ja joskus kivulias tarina. ”Todellisuudessa se voi olla vaikka tosi väkivaltainen työ”, Yau selittää.

Hänen taiteensa ammentaa usein henkilökohtaisista, arkisistakin kokemuksista. Tampereen näyttelyssä nähtävän uuden Peep show -teossarjan yksi taustatarina sai alkunsa tilanteesta, jossa ulkonäköön perustuva oletus yhdistyi ilmassa leijuvaan tuoksuun tehden näkyväksi piileviä rodullistettuja ennakkoluuloja. Tämä kokemus hiljaisesta väkivallasta – arkisiin oletuksiin, kieleen ja katseeseen kätkeytyvistä teoista – muotoutui pronssiveistokseksi, jossa on hauraat, posliiniset kynnet.

Yau ei kuitenkaan halua sanella, miten hänen teoksensa pitäisi kokea. Kun veistokset lähtevät hänen työhuoneeltaan, ne saavat elää omaa elämäänsä katsojan mielessä. ”Jos joku kävelee teoksen ohi, en mä ole silleen, että hei näe tämä näin”, hän sanoo.

Tule katsomaan ja kokemaan

Tampereen taidemuseon näyttely tarjoaa laajan katsauksen Man Yaun tuotantoon. Esillä on teoksia aina hänen opintojensa alkuajoilta, vuodesta 2011, aina uusimpiin, tätä näyttelyä varten valmistuviin veistoksiin asti. Taiteilija itsekin odottaa eri ikäisten teostensa näkemistä ensimmäistä kertaa yhdessä. “En ole koskaan nähnyt niitä näin.” Erityisen kiinnostavaksi näyttelyn tekee se, että Yau käyttää uusissa töissään ensi kertaa omaa kehoaan suoraan ja asettaa itsensä alttiiksi katseelle. Miten? Sen näkee vasta näyttelyssä.

Man Yaun taide on kutsu vuoropuheluun. Teokset ovat hänen tapansa olla osallisena yhteiskunnassa ja käsitellä monimutkaisia teemoja. Ne eivät tarjoa valmiita vastauksia, vaan kutsuvat katsomaan tarkemmin – niin kiiltäviä pintoja kuin omia oletuksiammekin. Näyttelyyn kannattaa tulla avoimin mielin, valmiina löytämään tarinoita, jotka piiloutuvat ensisilmäykseltä kauniiden esineiden sisään. Luvassa on kokemus, joka on sekä esteettisesti nautinnollinen että syvästi ajatuksia herättävä.

Man Yaun näyttely on esillä Tampereen taidemuseossa 27.9.2025 – 11.1.2026. Tervetuloa!

Teksti: Jyrki Mattila / Roihu Inc.