Interaktiivista tilataidetta ja Liisa Hietasen virkattuja veistoksia Tampereen taidemuseoon

Tampereen taidemuseossa avautuu lauantaina 26.2.2022 kaksi näyttelyä. Museon ylemmissä kerroksissa Illuusio esittelee monipuolisesti interaktiivista tilataidetta ja museon pohjakerroksessa on esillä Liisa Hietasen Käänteissä.

Illuusio

Tampereen taidemuseon Illuusio on ensimmäisiä laajoja interaktiivisen tilataiteen näyttelyitä Suomessa. Esillä on mediataidetta, installaatioita, immersiivistä taidetta ja veistoksia. Taiteilijat ovat suomalaisen vuorovaikutteisen taiteen pioneereja: Petri Eskelinen, Hanna Haaslahti, Markus Kåhre, Jaana Partanen, Pasi Rauhala, Heidi Tikka ja Jarno Vesala.

Interaktiivisessa ja varsinkin immersiivisessä taiteessa katsojalle syntyy illuusio, kokemus teoksen maailmaan kuulumisesta, pikemmin kuin taiteen perinteisestä ulkopuolisesta tarkastelusta. Katsoja uppoutuu teoksen maailmaan, joko konkreettisesti tai kuvainnollisesti.

Teokset ovat taiteilijoiden viime vuosien tuotantoa, tähän näyttelyyn varta vasten valmistuneita sekä interaktiivisen taiteen klassikoiksi muodostuneita teoksia viime vuosikymmeniltä. Osassa teoksista katsojien osallistuminen on konkreettista ja toiminnallista, osassa hienovaraisempaa, tilallista ja psykologista oivaltamista.

Liisa Hietanen – Käänteissä

Hämeenkyröläinen kuvanveistäjä Liisa Hietanen (s. 1981 Lohjalla) kuvaa jokapäiväisiä esineitä ja Hämeenkyrön asukkaita virkatuissa ja neulotuissa veistoksissaan, joita hän kutsuu Kyläläisiksi. Teosten mallit ovat löytyneet arkisissa kohtaamisissa ja paikoissa esimerkiksi kirjastossa tai kotimatkalla koiraa ulkoiluttaessa.

Hietasen työskentelytavassa olennaista on hidas kohtaaminen ja tutustuminen malleihin prosessin aikana. Yhden teoksen valmistuminen vaatii satoja, jopa tuhansia virkkuutyön kääntämisiä käsissä työprosessin aikana. Tähän viittaa näyttelyn nimi Käänteissä, samoin kuin ihmiselämän vaiheisiin, joita Hietanen teoksissaan kuvaa. Ne ovat valmistumisensa jälkeen aina ensin esillä julkisissa paikoissa paikallisten asukkaiden nähtävillä muun muassa kahviloissa, kukkakaupoissa tai kodinkoneliikkeissä.

Kansainvälistäkin kiinnostusta herättäneen Liisa Hietasen yksityisnäyttely Käänteissä on taiteilijan ensimmäinen museonäyttely. Se jatkaa pirkanmaalaisten taiteilijoiden näyttelysarjaa Tampereen taidemuseossa.

26.2. – 22.5.2022
Illuusio