Erasmus+ Culture Up -hankkeen kansainvälinen tapaaminen Sastamalassa ja Tampereella

Sastamalan Opisto, Tampereen taidemuseo ja Tampere Filharmonia ovat mukana Culture Up Erasmus+ -hankkeessa, jota vetää Tanskan Ringköping-Skernin kunta. Muut osallistujat ovat Irlannin Galway, Hollannin Frysland ja Serbian Novi Sad. Kaikki osallistujakaupungit ovat tekemisissä Euroopan kulttuuripääkaupunkihankkeissa, entisissä tai tulevissa. Tampereella kulttuuripääkaupunkihanke jatkuu nimellä Operaatio Pirkanmaa.

Culture Up -hankkeessa on kysymys alueellisen kulttuurityön kehittämisestä suurten kaupunkien ulkopuolella, pienillä paikkakunnilla ja maaseudulla. Kaksivuotisen hankkeen tavoitteena on saada uutta oppia alueelliseen kulttuurityöhön. Parhaita käytänteitä jaetaan kansainvälisten kumppaneiden kanssa ja sen jälkeen tietoa levitetään kotimaassa. Kuinka kunnat ja yhteisöt voivat paremmin tukea kulttuuri- ja taidealojen innovaatioita ja toimintaa? Kuinka voitaisiin ylläpitää vilkasta kulttuurielämää myös kaupunkien ulkopuolella? Culture up -hankkeessa pohditaan lisäksi suurten kaupunkien kulttuuri-instituutioiden auttavaa roolia kaupunkia ympäröivän alueen kulttuurityön tukemisessa.

Kolmenkymmenen hengen kansainvälinen Erasmus-ryhmä sai kokea monipuolista pirkanmaalaista kulttuurielämää neljän päivän ajan. Sastamalassa esittelimme vieraille kaupungin virkeää festivaalitoimintaa sekä Suomen kirjapääkaupungin osaamista. Tyrvään Pyhän Olavin kirkko, Pirunvuoren Kivilinna, Pukstaavi ja Taidepappila tulivat tutuiksi. Kokous- ja majoituspaikkana toiminut Ellivuori hurmasi vieraat värikkäällä syysmaisemallaan ja iltasauna järviuintineen tuskin heti unohtuu vieraiden mielistä.

Tampereen vierailuohjelma vei yhteistyökumppanit kaupungin kehittyviin taidekaupunginosiin Vuorekseen ja Hiedanrantaan. Halusimme myös esitellä lähikuntien helmiä, kuten Kangasala-talon, Nuutajärven lasikylän sekä Nokian ja Ylöjärven kuuluisat maataideteokset. Lähivierailut toteutimme pienryhmissä kunkin vieraan toiveiden mukaisesti. Kokouspaikkana toiminut Muumimuseo otti vieraat hellään syleilyynsä viimeisenä kokouspäivänä, jolloin tutustuimme Tampereen kaupungin kulttuurin kehityshankkeisin sekä erityisesti Taidekaaren toimintaan. Tampere Filharmonia esitteli orkesterin toimintaa ja yritysyhteistyötä sekä antoi maistiaisia muusikon työstä konsertissa. Torstain seminaarin sisältöihin kuuluivat myös Kulttuurikeskus Piipoon koordinoiman Taidetta lähelle -hankkeen ja Pirkanmaan alueellisen kulttuurihyvinvointisuunnitelman esittelyt.

Sastamala-Tampere Erasmus -tapaamiseen osallistuivat Tampereen kaupungilta taidemuseon Janne Kauppinen ja Johanna Kangas sekä Filharmoniasta Aino Holma. Sastamalan Opistolta mukana olivat Sini-Mari Lepistö, Outi Kautonen ja Heidi Karppanen. Sastamalan kulttuuripalvelujen edustajana oli Päivi Mäki-Kerttula.

Culture Up -hanke päättyy lokakuun lopussa Irlannin Galwayhin, jossa kahden vuoden aikana opittu tieto kootaan yhteen. Joitakin aihioita hankkeen jatkamiseksi on myös jo olemassa. Osaamisen ja näkemysten jakamisesta tulevat hyötymään kaikkien osallistujamaiden lähiyhteisöt, kunnat ja niissä toimivat kulttuurilaitokset.

Erasmus -hanke mahdollistaa tutustumisvierailut viiden maan kulttuurityöntekijöiden välillä. Yhteistyöhanke on saanut runsaan 100 000 euron rahoituksen EU:n Erasmus+-ohjelmasta. Hankkeen osallistujat ovat pienten kaupunkien ja maaseutualueiden kulttuuritoimijoita ja yhdistysten tai kuntien kulttuurilaitosten edustajia. Yhteistyökumppaneiden tausta on erityisesti taiteen perusopetuksessa, musiikissa, teatterissa ja kuvataiteissa.

Lisätietoa hankkeesta:

Sini-Mari Lepistö, rehtori, Sastamalan Opisto ja musiikkiopisto, puh. 040 631 5243,
sini-mari.lepisto@sastamala.fi
Janne Kauppinen, museoamanuenssi, Tampereen taidemuseo, puh. 041 730 2979, janne.m.kauppinen@tampere.fi
Aino Holma, apulaisintendentti, Tampere Filharmonia, puh. 050 388 7144,
aino.holma@tampere.fi