Elga Sesemannin ja Unto Liettyän juhlanäyttelyt Ruovedellä 5.7.2022

Ruovedellä vaikuttaneiden taiteilijoiden Elga Sesemannin (1922–2007) ja Unto Liettyän (1922–1990) syntymästä tulee tänä vuonna kuluneeksi sata vuotta. Ruoveden kunta kunnioittaa heitä yhteisnäyttelyllä, joka antaa kiinnostavan näkymän molempien taiteilijoiden tyyleihin eri aikoina.

Taidemaalari Elga Sesemannin tuotannosta näyttelyyn on valittu Ruovesi-aiheista kuvastoa ja taiteilijan mielenmaisemia. Teokset on suureksi osaksi maalattu taiteilijan Elkala-ateljeessa Ruoveden Pääskyniemessä, jossa hän asui 1940-luvun lopusta aina 2000-luvun alkuun asti aluksi ympärivuotisesti ja myöhemmin kesäisin. Taulut on koottu henkilöiltä, jotka tunsivat Elga Sesemannin henkilökohtaisesti. Elga Sesemannin teoksia on samaan aikaan esillä myös Ruoveden Asunta-ateljeessa sekä kunnan kirjastossa, jossa voi tutustua taiteilijalta tilattuihin paikallisten asukkaiden muotokuviin.

Ruovedellä pitkään asuneen ja vaikuttaneen taiteilijan Unto Liettyän osuus näyttelystä keskittyy pohjoishämäläisen luonnon kuvaukseen, joka oli taiteilijan tuotannon tunnetuin osuus ja hänelle itselleen läheisintä tematiikkaa. Näyttelyssä matkataan taiteilijan mukana kevättunnelmista ruskan väriloistoon ja kypsän kesän täyteläisyydestä talven kylmiin väreihin.

Näyttelyissä on esillä kaikkiaan 45 teosta. Suurin osa teoksista on esillä julkisesti ensimmäistä kertaa. Elga Sesemannin näyttelyn on koonnut intendentti, FM Tiina Tuulasvaara-Kaleva ja Unto Liettyän näyttelyn taiteilijan tytär, tutkija, FM Jaana Kallio.

Yhteistyötä on ollut tukemassa Tampereen taidemuseo, joka toimii Pirkanmaan vastuumuseona kuvataideasioissa.

Näyttelyihin liittyvät tapahtumat tiistaina 5.7.2022

Klo 14 FM Jaana Kallio kertoo näyttelyssä olevista isänsä Unto Liettyän maalauksista.

Klo 15 FM, Ateneumin erikoistutkija, Anu Utriainen kertoo Elga Sesemannin merkityksestä suomalaisessa taiteessa ja samalla syventää Elga Sesemannin taiteilijakuvaa eri taidesuuntausten murroksissa.

Paikalla on myös intendentti, FM Tiina Tuulasvaara-Kaleva.

Elga Sesemannin ja Unto Liettyän näyttelyt 5.–17.7.2022

Viljamakasiini, Ruovedentie 5, Ruovesi
Näyttelyt ovat avoinna päivittäin klo 12–18.

Tampereen taidemuseo