Tampereen ensimmäinen prosenttitaideteos palautettiin paikoilleen

Tamperelaisen Pellervon päiväkodin ja koulun remontti on valmistumassa. Tampereen taidemuseo palautti kuvanveistäjä Unto Hietasen suurikokoisen pronssireliefin Omat sarat koulun pohjoisseinään 12.3.2021.

Pellervon päiväkodin ja koulun uudisrakennuksen rakennustyöt alkoivat joulukuussa 2019 ja valmistuvat maaliskuussa 2021. Unto Hietasen (1928–2009) pronssireliefi Omat sarat paljastettiin Pellervon koulun valmistuttua 20.11.1965. Reliefi oli ensimmäinen teos, johon sovellettiin kaupunginvaltuuston 1964 tekemää päätöstä käyttää tietty prosenttimäärä rakennusten rakennusmäärärahasta taiteeseen. Koulun remontin alkaessa Tampereen taidemuseo siirsi reliefin Ruskon kokoelmakeskukseen, jossa teos tarkistettiin, pestiin ja siitä poistettiin ruostekohdat. Pronssiin valettu reliefi on kestänyt hyvin aikaa. Lähes 60-vuotiaan teoksen pinta on patinoitunut, eikä konservaattori nähnyt tarpeelliseksi poistaa patinaa. Reliefiin liittyy koulun pronssinen nimikyltti, joka palautettiin reliefin noston yhteydessä julkisivuun.

Tampereen taidemuseon kokoelmiin kuuluu lähes 40 Unto Hietasen (1928–2009) veistosta. Omat sarat -reliefi on yksi Hietasen julkisista, isoista teoksista, jotka ovat osa Tampereen kaupunkikuvaa. Yli 700 kg painavan reliefin kulmikkaalla pohjalla on kuvattuna ihmishahmoja. ”Jokaisella on oma sarkansa tässä maailmassa ja hän tekee sen itse,” kommentoi tamperelaistaiteilija teostaan valmistumisvaiheessa.