Kusti Vuorisen maalauksia ja veistoksia Taidetila Terrassa Kangasalla

Musta talon profiili turkoosilla taustalla, edessä keltaisia puita.

Kuhmalahtelaisen muusikko Kusti Vuorisen näyttely Maalauksia ja veistoksia on avautunut Kangasalan kirjaston Taidetila Terrassa tällä viikolla. Näyttely esittelee Vuorisen temperamaalauksia ja puuveistoksia. Näyttelyn päättäjäisissä torstaina 20.10.2022 klo 14 Vuorinen soittaa haitaria ja pianoa yleisölle.

Kuhmalahdelle 22 vuotta sitten kotiutuneen, muusikkona ja säveltäjänä paremmin tunnetun Kusti Vuorisen näyttelyssä on esillä temperatekniikalla maalattuja teoksia viime vuosilta. Hieman varhaisempaa tuotantoa edustaa lepästä tehdyt pienveistokset, esittävät kuvat isästä ja pojasta sekä muutama abstrakti veistos. Uusimmat maalaukset ovat tämän vuoden keväältä. Vuodenkiertoa kuvaavissa vahvavärisissä teoksissa on kirkkaita talvikuvia ja uudempia pehmeäsävyisemmin soinnutettuja maalauksia. Kahdentoista maalauksen ja neljän veistoksen kokonaisuus asettuu tilaan mukavasti, ja Vuorinen on tyytyväinen ripustukseen. Temperatekniikassa Vuorista puhuttaa sen läheinen sukulaisuus öljyväritekniikkaan.

Tempera on öljyvärimäinen, mutta lopputulos on mattaisempi ja kuivuu nopeammin.

Tampereen taidemuseon kiertonäyttely

Näyttelyn on tuottanut Tampereen taidemuseo. Vuorisen teoksia on ollut parisen vuotta mukana Tampereen taidemuseon alueellisessa kiertonäyttelyohjelmassa sekä Kulttuurikeskus Piipoon vetämässä Taidetta lähelle -hankkeessa, jossa taidelaitokset veivät sisältöjään – muun muassa kuvataidetta, musiikkia ja tanssia – Pirkanmaan alueella ikäihmisten hoitolaitoksiin ja päiväkeskuksiin. Vuorisen näyttelystä ja musiikkiesityksistä ovat päässeet nauttimaan ikäihmisten lisäksi myös päiväkoti-ikäiset lapset.

Näyttelyn avoimet päättäjäiset

Näyttelyn viimeisellä viikolla järjestetään näyttelyn päättäjäiset, jossa on mahdollisuus tavata taiteilija sekä kuulla musiikkia hänen itsensä soittamana. Haitari ja piano soivat näyttelytilassa torstaina 20.10. klo 14 alkaen. Tilaisuus on kaikille avoin.

Kusti Vuorinen

Kusti Vuorinen on muusikko, säveltäjä, kuvataiteilija ja luomuviljelijä. Hän on syntynyt vuonna 1974 Helsingissä, mutta asuu ja työskentelee nykyään Kuhmalahdella sekä Tampereella. Vuorinen tunnetaan useista sekä jazzia, kansanmusiikkia että kokeellista maailmanmusiikkia soittavasta kokoonpanoista, joista tunnetuimmat ovat maailmallakin kiertänyt Rakka, Tampo sekä Faarao Pirttikangas ja Nubialaiset. Hän säveltää ja soittaa koskettimia, lyömäsoittimia, haitaria, puhallinsoittimia sekä useita omatekemiä soittimia.

Musiikin ohella Vuorinen on aina sekä piirtänyt ja viimeisenä vuosikymmenenä myös maalannut temperalla sekä veistänyt puuta. Lisäksi hän on perehtynyt puuta, järviruokoa ja muita luonnon materiaaleja hyödyntävään rakentamiseen. Vuorisen kädenjälkeä tapaa usein hänen bändiensä levynkansissa. Vuonna 2018 julkaistussa Maaseudun sivistysliiton kustantamassa ITE teossa – ITE-taiteen 11. vuosikirjassa Vuorinen esitellään yhtenä pirkanmaalaisista ITE-taiteilijoista.

Lisätietoja:

www.kustivuorinen.com
kustivuorinen@gmail.com

Johanna Kangas, museoamanuenssi
Tampereen taidemuseo, alueellinen yksikkö
johanna.t.kangas@tampere.fi

Musta talon profiili turkoosilla taustalla, edessä keltaisia puita.
Jari Kuusenaho.
Kusti Vuorinen: Autiotalo, 2020, tempera kankaalle.