Tamperelaisille tärkeitä julkisia taideteoksia turmeltu – Tampereen taidemuseo laati toimintasuunnitelman

Tampereella 13.–14.10.2023 turmeltujen julkisten taideteosten, Pertti Mäkisen Betonimyllystä runon siivet, Lauri Viidan muistomerkki -teoksen sekä Unto Hietasen Kalapoika-patsaan, tulevaisuuden varalle on laadittu toimintasuunnitelma. Monille tutut teokset tuhottiin sahaamalla osia irti ja anastamalla irrotetut osat.

Museonjohtaja Selma Greenin kokoon kutsuma työryhmä kävi maanantaiaamuna 16.10. läpi tilanteen kokonaiskuvan sekä kartoitti mahdolliset lyhyen ja pitkän aikavälin toimenpiteet, jotta teokset saataisiin korvattua ja vastaavat rikokset estettyä jatkossa. Etenemisestä päättää Tampereen kaupungin Julkisen taiteen ohjausryhmä kiireellisenä järjestettävässä sähköpostikokouksessaan kuluvan viikon aikana.

Tampereen kaupunki on tehnyt rikosilmoitukset vahingonteosta ja varkauksista. Lisäksi on tehty tarvittavat toimenpiteet teosmateriaalien jälleenmyynnin ehkäisemiseksi.

Teosten tuhot mahdollisesti korjattavissa

Lauri Viidan muistomerkin taiteilija Pertti Mäkinen (s. 1952) on saanut tiedon teoksensa tuhoutumisesta viikonlopun aikana. Taidemuseo on yhteydessä taiteilijaan ja konsultoi tätä teoksen jäänteiden turvallisesta siirtämisestä pois Pispalanharjulta. Kun taiteilija pääsee tutkimaan teoksen jäljellä olevat osat, voidaan keskustella teoksen mahdollisesta restauroinnista. Ennen teoksen jäänteiden siirtoa teoksen jalusta ja lähialue tulee rajata turvallisuus- ja tekijänoikeussyistä.

Abstrakti pronssipatsas Pispalanharjulla mäntymaisemassa.

Pertti Mäkinen: Betonimyllystä runon siivet, Lauri Viidan muistomerkki (1991). Kuva: Antti Sompinmäki / Tampereen taidemuseo, 2011.

Jalustastaan kokonaisena irrotetun Unto Hietasen (1928–2009) Kalapoika-patsaan löytyminen ehjänä on vielä mahdollista. Mikäli kokonainen patsas löytyisi, se pystyttäisiin restauroinnin jälkeen palauttamaan paikoilleen Nekalan Lampipuistoon. Toinen vaihtoehto on löytää korvaava teos, joka korvaisi varastetun patsaan. Kalapoika-patsas on kokenut kovia aiemminkin, sillä teoksen alkuperäinen onkivapa on katkennut ja kadonnut patsaan paikoilleen asettamisen (v. 1957) jälkeen. Teoksen sijaintipaikkaa tarkastellaan uudelleen teoksen turvallisuuden lisäämiseksi.

Pronssinen patsas, jossa kuvattuna poika ja kala.

Unto Hietanen: Kalapoika (1957). Kuva: Jari Kuusenaho / Tampereen taidemuseo, 2021.

Riskikartoitus kaikille julkisen taiteen teoksille

Taidemuseo tekee julkisten taideteosten riskikartoituksen sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä ja selvittää turvallisuustoimenpiteiden lisäämistä. Tulevaisuuden toimenpiteet voivat olla valaistuksen parantaminen, kameravalvonta ja teosten sijoituspaikkojen uudelleenarviointi. Teosturvallisuuden kysymyksiä pohditaan myös Julkisen taiteen ohjausryhmässä sekä Museoturvallisuuden työryhmässä. Taidemuseon ja kulttuurin ammattilaisten tukena ovat kaupunkiorganisaatiosta muiden muassa tilapalvelut, infra ja puistoyksikkö.

Tamperelaisten suru tuhotuista teoksista käsinkosketeltavaa

”Paha  suhteellista  ohimenevää…  Hyvä  pysyvää  ikuista,” lukee Lauri Viidan sitaatti nimettömän kukkien jättäjän kortissa Viidan muistomerkillä. Läpi viikonlopun kaupunkilaiset ovat käyneet toteamassa tehdyn tuhon omin silmin tärkeiden taideteosten äärellä.

– Jos tästä tragediasta jotain positiivista hakee, tässä tulee näkyväksi, miten merkityksellistä julkinen taide on tamperelaisille. Olemme otettuja kaupunkilaisten yhteydenotoista, mutta toivomme erityisesti, että kaikki havainnot rikospaikoilta toimitettaisiin poliisin tietoon. Se on paras apu tässä vaiheessa, esittää Tampereen taidemuseon johtaja Selma Green.

Tampereen taidemuseo tiedottaa toimenpiteiden etenemisestä loppuviikosta. Poliisi vastaa rikostapauksiin liittyvästä tiedottamisesta, eikä Tampereen taidemuseo kommentoi tutkimuksen yksityiskohtia.

Selma Green

Museonjohtaja