Tampereen taideratikassa taidemuseon klovnit ja muita pop-up-esityksiä

”Tamperelaiset legendat” ottavat taideratikan haltuunsa tänä syksynä monipuolisilla ja yllättävillä pop-up-esityksillään. Esitykset ovat jatkoa viime vuoden pop-upeille, jotka selvästi ilahduttivat ja inspiroivat matkustajia.

Tampereen taidemuseoltakin tutut taideklovnit SuperrRuuti ja Hötsis astuvat taideratikan kyytiin keskiviikkona 20.9. ja perjantaina 22.9. Klovnit jakavat kokemuksiaan taidemuseon meneillään olevasta Vuoden 2023 nuoren taiteilijan Eetu Huhtalan näyttelystä, kertovat Ratikan taiteesta ja ovat muutenkin avoimia erilaisille taiteellisille ja vähemmän taiteellisille keskusteluille sekä kohtaamisille. Saattavat klovnit innostua itsekin taiteilemaan matkan aikana.

Teekkarikuoro aloittaa esitysten sarjan Hervannan 50-vuotisjuhlavuoden kunniaksi jo 12.9. ja 14.9. Myöhemmin taideratikkaan jalkautuvat Suomen suurin showcase-festivaali Lost In Music, Särkänniemen Karmiva karnevaali, Tampere Jazz Happening sekä Tampereen Työväen Teatteri. Taideratikka liikennöi esityspäivinä linjalla 3. Esitysten tarkemmat kellonajat julkaistaan Tampereen Ratikan kanavissa päivää ennen esityksiä.

Tampereen Ratikan taiteen ohjelmasta ja siihen liittyvän taideratikan toiminnasta vastaa Tampereen Raitiotie Oy. Taideratikan esitykset tuotetaan yhteistyössä Pirkanmaan festivaalit – Pirfest ry:n kanssa.

Taideratikasta ja pop-up-esityksistä

Tampereella on liikennöinyt taideratikka joulukuusta 2021 lähtien. Taideratikan kylkiä koristavat puolen vuoden välein vaihtuvat taideteokset. Teokset on valittu yleisöäänestyksellä.

Keväällä 2022 Tampereen Raitiotie Oy aloitti taideratikassa pop-up-esitysten tuotannon yhteistyössä Pirkanmaan festivaalit ry:n (Pirfest) kanssa.

• Pop-up-esitykset ovat lyhyitä n. 10–30 minuutin mittaisia esityksiä, joiden tarkkaa sisältöä ei paljasteta etukäteen matkustajille.
  • Pop-up-esitysten sarja saa jatkoa syksyllä 2023 syyskuun 12. päivästä lähtien.
  • Esitysten teemana on ”Tamperelaiset legendat”. Esityksiä nähdään kuudelta eri toimijalta.
  • Pop-up-esityksiä nähdään lisää keväällä 2024. Silloin esitysten teemana on ”Tulevat klassikot”.

Lisätietoja:

Sari Mäkelä Viestintäpäällikkö Tampereen Raitiotie Oy p. 040 800 4202 sari.makela@tampereenraitiotie.fi

Tiina Kuusisto Toiminnanjohtaja Pirkanmaan festivaalit – Pirfest ry Puh. 0400 252 181 tiina.kuusisto@pirfest.fi

Kuvat: Leena Lehti