Mitalitaiteen vuosikilpailun voitti Pertti Mäkisen Epätoivon umpikuja

Mitalitaiteen Killan vuosikilpailun 2022 on voittanut Pertti Mäkisen ehdotus Epätoivon umpikuja. Voittaja saa 2400 € palkinnon. Ehdotus toteutetaan Killan vuosimitalina ja valetaan pronssiin. Toisen palkinnon sai Harri Kososen ehdotus Korona-ahdistus (1300 €), ja kolmanneksi tuli Pekka Kaikkosen Aalloilla vuonna 2022 (800 €). Vuosimitalikilpailu toteutettiin Tampereella yhteistyössä Tampereen taidemuseon kanssa.

Voittajamitali toimii hallitun niukoin keinoin ja yhdistää onnistuneesti abstraktin muotokielen kertovaan sisältöön. Käsituntuma on levollinen, kokonaishahmo miellyttävä ja ehyt. Pintaan luotu ura synnyttää kuitenkin voimakkaan jännitteen, joka hakee purkautumistietä eri suuntiin mutta päätyy umpikujaan. Repeämä kääntyy kuvaksi yksilön epätoivosta. Mitalin kääntöpuoli on tyhjä, mutta kupera pinta toimii kuin kaikupohja, joka nostaa sanoman yleisemmälle tasolle.

Pertti Mäkinen on pitkän linjan kuvanveistäjä, jolla on laaja kokemus myös rahasuunnittelijana ja mitalitaiteilijana. Hän on voittanut alan kilpailuissa useita palkintoja. Mäkisen teos Oispa kesä – oispa talvi toteutettiin Killan vuosimitalina vuonna 1990. Taiteilija tunnetaan myös julkisista veistoksistaan, joista ainakin tamperelaisille tutuin on Pispalanharjulle 1991 pystytetty Lauri Viidan muistomerkki Betonimyllystä runon siivet. Julkisia teoksia hän on toteuttanut myös yhdessä työryhmänä Ossi Somman ja Reijo Paavilaisen kanssa. Mäkinen on toiminut pitkään piirustuksen ja kuvanveiston opettajana Kankaanpään taidekoulussa.

Kisaan tuli määräaikaan 25.2.2022 mennessä 48 ehdotusta. Kilpailun aihe oli vapaa. Ehdotukset jaettiin kolmeen arvosteluluokkaan, joista ylimpään sijoittui seitsemän ja toiseen 13 ehdotusta. Kaksi työtä hylättiin sääntöjen vastaisina. Kilpailun tuomaristoon kuuluivat kuvanveistäjät Anssi Taulu ja Tiina Raitanen Suomen taiteilijaseurasta, toimittaja Juha Kokkala Ylestä sekä Killasta puheenjohtajana Tapio Suominen. Sihteerinä toimi tutkija Marjut Villanueva Tampereen taidemuseosta.

Vuosimitalikilpailuja on toteutettu Suomen Mitalitaiteen Killan perustamisesta 1965 lähtien lukuun ottamatta vuotta 2020. Kilta edistää mitalitaidetta ja toimii yhdyssiteenä alan toimijoiden välillä. Yhdistys ei saa julkista tukea opetus- ja kulttuuriministeriön lopetettua avustuksensa 2017.

Lisätietoja: mitalikilta@gmail.com tai 050 359 2410 (Tapio Suominen).