Del LaGrace Volcano - Bodies of Resistance

Kansainvälisesti tunnetun queer-taiteen pioneerin Del LaGrace Volcanon (s. 1957) näyttely Bodies of Resistance käsittää moninaisen kuvaston valokuvia henkilöistä, kehoista, sukupuolista ja seksuaalisuuksista, jotka vastustavat yhteiskunnan heteronormatiivisia luokitteluja. Näyttely koostuu Volcanon valokuvista hänen uransa eri vuosikymmeniltä. Se esittelee monipuolisesti hänen muotokuviaan, omakuviaan, dokumentaarista valokuvastausta sekä erilaisia projekteja 1970-luvun lopusta aina 2020-luvulle asti.

Del LaGrace Volcano on kalifornialaissyntyinen valokuvataiteilija, esiintyjä ja aktivisti. Hän on opiskellut valokuvausta Yhdysvalloissa San Franciscon taideinstituutissa ja asuessaan Iso-Britanniassa hän täydensi valokuvataiteen opintojaan Derbyn yliopistossa (MA). Nykyään Volcano asuu ja työskentelee Örebrossa, Ruotsissa.

Volcano on tehnyt pitkän ja tuotteliaan uran eri queer-alakulttuurien, yhteisöjen ja aktivismin kuvaajana ja osana. Hänen mallinsa ovat aina enemmän kokevia subjekteja kuin esineellistettyjä katseen kohteita. Volcanon valokuvilla on jo vuosikymmeniä ollut suuri sekä poliittinen että monille katsojille henkilökohtainen merkitys normien haastajana ja seksuaalisuuden, sukupuolen ja ruumiillisuuden kuvaston rikastuttajana. Erilaiset keholliset muodonmuutokset ja sukupuoli-identiteetin ilmenemisen moninaisuus ovat hänen taiteensa keskiössä.

Jari Kuusenaho.

Bodies of Resistance on Del LaGrace Volcanon ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa. Hän on järjestänyt kymmeniä näyttelyitä ympäri maailman, hänen teoksiaan on ollut esillä mm. Lontoossa Tate Modernissa ja Victoria & Albert Museumissa.

Del LaGrace Volcanon näyttely järjestetään yhteistyössä Trans*Creative: Health, Violence and Environment in Transgender Cultural Production -tutkimushankkeen kanssa, jota rahoittaa Koneen Säätiö.

Näyttelyn kanssa samaan aikaan 23.–25.2.2023 järjestetään Tampereella Pohjoismainen transtutkimuksen konferenssi From Transgender Rage to Trans Joy. Trans Studies through Affective Lens. The 8th Nordic Trans Studies Network Conference.

Ajankohtainen näyttely on suunnattu kaikille queer-taiteesta ja -kulttuurista kiinnostuneille.
HUOM! Näyttely sisältää seksuaalista kuvastoa ja kuvia genitaalialueista, jonka vuoksi näyttely ei mahdollisesti sovellu kaikille. Lapset ovat tervetulleita näyttelyyn vanhempiensa seurassa ja luvalla.