Backlight'23: Julmaa valoa / Cruel Radiance

Backlight on Valokuvakeskus Nykyajan tuottama kansainvälinen valokuvafestivaali. Pohjois-Euroopan suurimpiin ja vanhimpiin lukeutuva triennaali pidetään 2023 kesällä jo 13. kerran. Tampereen taidemuseo on yksi festivaalin näyttelypaikoista.

Backlight’23: Julmaa valoa / Cruel Radiance -näyttely pohtii valokuvan todistusvoimaa maailmassa, jossa globaalit kriisit ja konfliktit ovat jo kauan sitten ylittäneet inhimilliset mittasuhteet. Aineellinen ympäristömme on ihmisen aiheuttaman väkivallan hiljainen todistaja, mikä näkyy mitä erilaisimmin tavoin sodista ilmastonmuutokseen. Valokuvista ja mediateoksista koostuva näyttely tarkastelee kuvallista toimijuutta suhteessa siihen, miten luonto ja aineellinen ympäristö rekisteröi ihmisen aiheuttaman väkivallan ulottuvuuksia. Näyttely tuo esiin niin yksittäisten otosten kuin laajemman tematiikan kautta maapallon elinolosuhteita tuhoavia hitaita prosesseja ja äkillisten geopoliittisten kriisien aiheuttamia jälkiä.

Taidemuseo toimii näyttämönä kokonaiselle joukolle kiehtovia aineellisia tutkielmia väkivallan valokuvallisuudesta. Fiona Amundsenin ja Kanariya Eishin videoteos An Ordinary Life käsittelee arkistomateriaalia ja japanilaista rakugo-teatteria yhdistäen muistin ja totaalisen väkivallan suhdetta. Solmaz Dariyan sen sijaan kohdistaa kameransa kuivuudessa hiipuvaan suolajärveen valokuvasarjassa The Eyes of Earth peilaten myös oman sukunsa historiaa. X-Ray Vision vs. Invisibility on Noelle Masonin teoskokonaisuus, joka avaa suoraviivaisen näkymän ihmissalakuljetuksen ja sen paljastamisen teknologioihin hyödyntäen rajavalvonnassa käytettäviä kuvantamisen menetelmiä. Anastasia Mityukovan työ Project Iceworm on tilallinen katsaus sulavien jäätiköiden alta paljastuvaan atomiajan sotilastukikohtaan. Susan Schuppli puolestaan luo kirjaimellisesti hyytäviä näkymiä kylmän käyttämiseen systeemisen väkivallan menetelmänä ja välineenä kolmiosaisessa tutkimuksellisessa videoinstallaatiossaan Cold Cases. Tälle monipuoliselle kokonaisuudelle tuovat aineellista ja ajallista kaikupohjaa Toshio Fukadan ja Matsumoto Eiichin valokuvat sekä muut arkistoista esiin nostetut kuva-aineistot.

Backlight’23: Julmaa valoa / Cruel Radiance -näyttelyn kuraattoreina toimivat valokuvataiteilija ja tutkija Harri Pälviranta sekä kuvataiteilija Marko Karo.

Näyttely käsittelee ihmisen aiheuttamaa väkivaltaa, kuten sotia ja ihmissalakuljetusta. Sisältö saattaa järkyttää.

Noelle Mason: Backscatter Blueprint (Bananos) sarjasta X-Ray Vision vs. Invisibility, 2020, syanotypia