SKOOL! – Tampereen taidemuseossa juhlitaan Tampereen Taiteilijaseuraa

Julkaistu 27.11.2020 13.55

Satavuotiasta Tampereen Taiteilijaseuraa juhlistava SKOOL!-näyttely avautuu Tampereen taidemuseossa lauantaina 28.11.2020. SKOOL! esittelee Tampereen Taiteilijaseuran pitkän historian alku- ja nykyvaihetta, kahden 20-luvun nykytaidetta. Tampereen Taiteilijaseura ry on Suomen toiseksi vanhin taiteilijaseura. Se täytti tänä vuonna kunniakkaat 100 vuotta. Tampereen taidemuseo on puolestaan ensi vuonna 90-vuotias ja on siten yksi Suomen vanhimmista kunnallisista taidemuseoista. Matka on ollut suurelta osin yhteinen, ja etappeja on saavutettu yhdessä ja erikseen.

Siniharmaa abstrakti maalaus

Taidemuseon ylimmässä kerroksessa esitellään museon hallinnoimista kokoelmista teoksia kahdeltakymmeneltä Taiteilijaseuraan 1920–1930 liittyneeltä taiteilijalta. Emil Danielssonia ja Gabriel Engbergiä lukuun ottamatta taiteilijat olivat Seuran perustamisvuonna 1920 nuoria, alle 35-vuotiaita. Näyttelykokonaisuuden tässä osiossa on mukana maalauksia, veistoksia ja piirustuksia ajan tamperelaisen taiteen tunnetuilta tekijöiltä mutta myös jo unohdukseen vaipuneilta taiteilijoilta.

Museon pohja- ja keskikerroksessa nähdään seitsemäntoista nuoren, hakuvuonna 2019 enintään 35-vuotiaan taiteilijan teoksia. Nuoret taiteilijat valittiin mukaan hakemustensa perusteella Tampereen Taiteilijaseuran ja Tampereen taidemuseon ammattilaisista koostuvan juryn toimesta. Nuorten taiteilijoiden teokset ovat keskenään hyvin erilaisia ja ulottuvat ekspressiivisistä öljyvärimaalauksista läpikuultaviin akvarelleihin, yksityiskohtaisista tussipiirustuksista keraamisiin suihkukaivoveistoksiin, kierrätysmateriaaleista rakennetuista konstruktioista monikanavaisiin videoinstallaatioihin sekä metallisista tekstikatkelmista glitterillä koristeltuihin muovieläimiin.

SKOOLiin tutustuvilla on ainutlaatuinen tilaisuus tarkastella ja vertailla nuorten taiteilijoiden tapaa käsittää maailma 100 vuotta sitten ja nykyisin; mitä yhtäläisyyksiä ja mitä eroja löytyy heidän aihemaailmoistaan ja ilmaisutavoistaan.

________________________________________________________________

Sata vuotta sitten Tampereen Taiteilijaseuraan liittyi seuran perustamiskokouksessa 40 eri alojen taiteilijaa ja asianharrastajaa. Vuonna 2020 taiteilijoita on Taiteilijaseuran listoilla yhteensä noin 280. Tampereen taidemuseon taidekokoelmat ovat 90 vuodessa kasvaneet alkuvuosien muutamasta kymmenestä nykyiseen 15 000 teokseen, Suomen toiseksi suurimmaksi julkiseksi taidekokoelmaksi. Paikallinen taide on kokoelmassa hyvin edustettuna, teoksia on lähes 180 tamperelaiseksi tai pirkanmaalaiseksi katsottavalta taiteilijalta.

Tampereen taidemuseo
sähköposti if.erepmat@umat