Tampereen taidemuseon näyttelyt 2020

Julkaistu 5.11.2019 8.00

Näyttelyvuoden 2020 pääteemoiksi nousevat tamperelaisuus, valokuvataide, nykytaide ja vanhempi kotimainen taide. Vuoden avaa taidehistorian marginaaliin jääneen tamperelaistaiteilija Joseph Alasen pääosin jugend-henkisiä Kalevala-aiheita sisältävä kokonaisuus.

01.02.–24.05.2020 Joseph Alanen – Jugend • Kalevala • Tampere

Joseph Alanen (1885–1920) oli yksi keskeisistä Kalevalan kuvittajista. Alasen näyttely esittelee laajasti hänen Kalevala-aiheista tuotantoaan, mutta mukana on myös kansanelämän kuvauksia, uskonnollisia aiheita, grafiikkaa ja piirustuksia. Valtaosa näyttelyn teoksista tulee yksityiskokoelmista. Taidemuseoissa Alasen teoksia on vain Tampereen taidemuseossa ja Ateneumissa. Alasen näkemys Kalevalasta oli pitkälti tyylitelty. Henkilöhahmot ovat kaavamaisia, litteitä ja dekoratiivisia. Jugend-vaikutteet ovat ilmeisiä. Temperatekniikka ja koristeellisuus antavat gobeliinimaisen vaikutelman. Alanen kuoli 34-vuotiaana espanjantautiin. Tästä huolimatta hän ehti maalata lähes sata Kalevala-aiheista teosta.

01.02.–22.03.2020 Anna Alapuro

Samaan aikaan Alasen näyttelyn kanssa avautuu tamperelaisen taidegraafikon Anna Alapuron (s.1953) yksityisnäyttely. Se esittelee Alapuron värikylläistä grafiikkaa viime vuosien ajalta. Alapuro aloitti taiteilijanuransa 1980-luvulla mustavalkoisella grafiikalla, mutta siirtyi pian intensiivisinä hehkuvien, pääosin lämpimistä sävyistä koostuvien värien palettiin. Alapuro toteuttaa teoksensa työläällä carborundum-tekniikalla, mikä vahvojen värien ja teosten suuren koon ohella tekee hänen grafiikanvedoksistaan hyvin maalauksellisia. Teokset tasapainottelevat abstraktin ja esittävän ilmaisun välimaastossa.

28.03.–24.05.2020 Ilkka Väätti – Hommage

Loppukeväällä nähtävä kuvataiteilijan Ilkka Väätin (s. 1955) näyttely esittelee hänen uusinta tuotantoaan vuosilta 2017–2020. Yli kolmestakymmenestä maalauksesta ja kahdesta arkkitektonista koostuva teoskokonaisuus Hommage – joka tarkoittaa kunnianosoitusta – perustuu Väätin tulkintoihin niin modernin taiteen historian tunnetuimpiin kuuluvien kuin vähemmän huomiota saaneiden taiteilijoiden teoksista.

13.6.–30.8.2020
Vuoden nuori taiteilija 2020 – Aapo Huhta
Space Works – Backlight2020

Nykytaidetta esitellään myös kesän kahdessa valokuvataiteen näyttelyssä, Aapo Huhdan Vuoden nuori taiteilija 2020 ja Space Works – Backlight 2020 -näyttelyissä.

Aapo Huhta on Helsingissä työskentelevä valokuvataiteilija. Hän on valmistunut taiteen maisteriksi Aalto-yliopistosta vuonna 2015. Hänen työskentelynsä keskittyy kokeelliseen dokumentarismiin. Valokuvakirjataide ja siihen liittyvät erilaisten metodien ja narratiivien kokeilut ovat merkittävä osa Huhdan työskentelyä.

Space Works -näyttely on osa Backlight2020, Related Realities – Todellisuudet kohtaavat -valokuvatapahtumaa. Space Works tutkii ja koettelee suhdettamme avaruuteen. Näyttely koostuu nykytaideteoksista, jotka käsittelevät toivoa ja mahdollisuuksia mutta myös uhkia ja epäilyjä, joita kohdistamme kotiplaneettamme ulkopuoliseen äärettömään maailmankaikkeuteen.

19.9.2020–10.01.2021 Tampereen Taiteilijaseura ry:n 100-vuotisjuhlanäyttely

Vanhempaa kotimaista taidetta esitellään myös Tampereen Taiteilijaseuran 100-vuotisjuhlanäyttelyssä syksyllä. Näyttelyssä nähdään taidetta seuran koko historian ajalta. Näyttelyn ajallinen painotus tulee olemaan kuitenkin nuorten, alle 35-vuotiaiden taiteessa. Tampereen Taiteilijaseura ry on Suomen toiseksi vanhin edelleen toimiva ammattitaiteilijoiden yhdistys.

Anna Alapuro: Valoja, 2018.

Tampereen taidemuseo
sähköposti if.erepmat@umat