Museoiden yötä vietetään 18.5.

Julkaistu 15.5.2019 18.44

Yksi lippu - monta näyttelyä, opastusta ja esitystä! Mukana 27 kohdetta, 44 näyttelyä ja 141 ohjelmanumeroa. Kaupungin museot ja kulttuurikohteet toivottavat tervetulleeksi tapahtumaan! Perille kohteisiin vie Tampereen seudun joukkoliikenne Nysse.

Museoiden yötä vietetään jälleen keväisenä kaupunkijuhlana! Jo kahdettatoista kertaa järjestettävä Museoiden yö tarjoaa monenlaista näkemistä ja kokemista Tampereella lauantaina 18.5. Osa tapahtumista alkaa tänä vuonna jo kello 16, mutta suurin osa ohjelmasta starttaa kello 18 ja useimmat museot ovat avoinna aina keskiyöhön saakka. Museoiden yön kävijöitä palvelevat myös museokahvilat, ruokapaikat ja museokaupat.

Laadukkaiden näyttelyiden ja opastusten lisäksi tarjolla on luentoja, musiikkia, taiteilijatapaamisia, työpajoja, kilpailuja, työnäytöksiä ja asiantuntijatapaamisia.

Poimintoja ohjelmasta:

Museokeskus Vapriikki

KLO 18–20 ASTRATERRA-ROOLIPELI
Lähde löytöretkelle Astraterran ihmeelliseen maailmaan! Pelinjohtajana toimii pelin pääsuunnittelija Miska Fredman. Astraterra-seikkailuroolipeli sopii kaiken ikäiseille. Suomen pelimuseo, 2 krs.

KLO 21–23.45 KIEKKOKATSOMO: RUOTSI–SVEITSI (K-18)
Tule seuraamaan jääkiekon MM-kisojen Ruotsi–Sveitsi-ottelua asiantuntijakommentaattori Mikko Heinämäen seurassa! Myynnissä virvokkeita ja pikkupurtavaa. Yhteistyössä C More. Vapriikin kokoustilat, 2. krs.

Kulttuuritalo Laikku

KLO 18–21 INDIAN DANCE FESTIVAL: EUROOPAN SUURIN INTIALAISEN TANSSIN TANSSIKILPAILU
Oletko juuri sinä seuraava Euroopan paras bollywood -sooloartisti tai -tanssiryhmä? Euroopan suurin intialaisen tanssin tanssikilpailu järjestetään tänä vuonna jo toista kertaa. Tänä vuonna on lisätty myös kategoria lapsille. Ulkomaiset tähtiartistit tulevat tuomaroimaan ja katsojille on takuuvarmasti luvassa henkeäsalpaavia esityksiä.

Tallipiha

KLO 18–21 PERINTEISEN PUUIKKUNAN KUNNOSTAMINEN
Vanhojen ikkunoiden korjausta perinteisin menetelmin. Työnäytös jossa Pirkanmaan rakennuskulttuurikeskus Piirun väki ja Pirkanmaan maakuntamuseon perinnerakennusmestari kunnostavat perinteisiä puuikkunoita.

Ohjelmaa löytyy paljon myös lapsille:

Vapriikki

KLO 18 PERHEKIERROS POSTIMUSEON VIESTINVIEJÄT -NÄYTTELYYN
Millaista postissa oli ennen? Toiminnallisella kierroksella tutustutaan Postin historiaan esineistön avulla. Lähtö Vapriikin ala-aulasta.

KLO 18.30–20 TYÖPAJA: IHAN PÖNTTÖÄ
Tee Museoiden yöstä muistoksi linnunpönttö ja ilahduta kesän paluumuuttajia! Pönttöjä rajoitetusti eli linnunpönttöjä tehdään niin kauan kuin aihioita riittää. Yhteistyössä: Mielen ry:n Avoin Paja Inspis. Korkea halli, 1. krs.

Lastenkulttuurikeskus Rulla

KLO 18–21 KÄSITYÖ- JA MUOTOILUKOULU NÄPSÄN PALLO HALLUSSA -NÄYTTELY
Näyttelyssä voi pelata maailmanympäryspeliä ja tutustua 4-12-vuotiaiden lasten upeisiin töihin.

KLO 18–21 MINILINNUNPÖNTTÖ-TYÖPAJA
Työpajassa rakennetaan pikkuisia linnunpönttöjä Rullan miniulkopuutarhan puihin.

Amurin työläismuseokortteli

KLO 18 JA 19 ULKOLEIKKIKIERROS
Puu-Amurin suojaisilla pihoilla lapsilla on riittänyt leikkikavereita ja tekemistä. Kierroksella leikitään ja opetellaan perinteisiä ulkoleikkejä Amurista ja vähän muualtakin. Kierros on suunnattu 5–12 -vuotiaille, kesto 45 minuuttia. Kierrosta ei järjestetä sateella.

Poimintoja musiikkiohjelmasta:

Vapriikki

KLO 20.30–21 VAMPYYRIBINGO
Oletko vampyyrisarjojen ja -leffojen asiantuntija? Tunnistatko tunnarit ja muistatko soundtrackit? Osallistu Museoiden yössä musiikilliseen Vampyyribingoon, ja bongaa DJ:n soittolistalta populaarikulttuurin verisimmät helmet! Palkintoja! Museoravintola Valssi, 1. krs.

Tampereen Taidemuseo

KLO 18.30 PEKKO KÄPPI
Pekko Käppi soittaa jouhikkoa suomalaisen kansanmusiikin, bluesin, rockin ja arkaaisen kaaoksen risteyksessä. Käppi esiintyy Taidemuseon pohjakerroksessa syventäen Taru Mäntysen näyttelyn mystistä tunnelmaa.

Amurin työläismuseokortteli

KLO 20–21.15 BLACK MOTOR ESIINTYY
Black Motor soittaa pääosin yhtyeen omia sävellyksiä ja improvisoi tilanteessa. Kokoonpanon soinnin muodostavat erilaiset saksofonit, huilut ja muut puupuhaltimet, kontrabasso, sekä rummut ja erilaiset lyömäsoittimet. Yhtye soittaa kaksi settiä.

Museoiden yön pääsymaksuna on 10 €:n tapahtumaranneke, kimppalipun saa 25 €:lla (max. 5 hlöä/ ryhmä) ja alle 7-vuotiaat pääsevät mukaan maksutta. Tapahtumarannekkeella pääsee kaikkiin Museoiden yön kohteisiin sekä kulkemaan Museoiden yö –busseilla.

Tampereen joukkoliikenteen Museoiden yö -linjalla ja reitillä liikennöi kolme bussia klo 18-23.30. Ensimmäinen bussi starttaa Vapriikin pihasta klo 18, lähdöt n.10 minuutin välein. Bussin kyytiin pääsee tapahtumaranneketta näyttämällä. Klo 18–22.30 Tampereen matkailuoppaat ry:n auktorisoidut oppaat pitävät nonstop-opastuksia Museoiden yö -busseissa. Oppaat kertovat nysseissä parhaita paloja Tampereen historiasta, nähtävyyksistä ja tietenkin museoista!

Nyrkkeilymuseoon ja Tampereen keskusta-alueen ulkopuolella sijaitseviin museoihin pääsee myös pääsylippuranneketta näyttämällä, näitä museoita palvelevat seuraavat linjat:

Muumimuseolle pääsee busseilla numero 2, 6, 9, 15, 40A ja 40B. Mobiliaan pääsee bussilla numero 40B.

Bussit pysähtyvät tarvittaessa reitin varrella olevilla virallisilla pysäkeillä ja karttaan merkityillä Museoiden yö -pysäkeillä. Bussin kyytiin pääsee tapahtumaranneketta näyttämällä ja matkat sisältyvät rannekkeen hintaan.

Museoiden yötä ovat toteuttamassa museokeskus Vapriikki, Suomen pelimuseo, mediamuseo Rupriikki, Postimuseo, Suomen Jääkiekkomuseo, Pirkanmaan maakuntamuseo, Tampereen luonnontieteellinen museo, Vapriikin kuva-arkisto, Juicen kirjasto, Tampereen Tuomiokirkko, Kulttuuritalo Laikku, Lastenkulttuurikeskus Rulla, Finlaysonin kirkko, Työväenmuseo Werstas, Grafiikanpaja Himmelblau, Tallipiha, Taidekeskus Mältinranta, Olgan kellari, Museo Milavida, Lenin-Museo, Emil Aaltosen museo, Galleria Saskia, Tampereen taidemuseo, Amurin työläismuseokortteli, Suomen Nyrkkeilymuseo, Muumimuseo ja Mobilia. Tapahtuman yhteistyökumppanina toimii edellisvuosien tapaan Tampereen joukkoliikenne.

Lisätietoja tapahtumasta: www.museoidenyotampere.fi

Löydät Museoiden yön myös Facebookista, Twitteristä ja Instagramista!